حکومت-زیر-نام-میثاق-امنیتی،-ملیشه‌سازی-می‌کند

نمایندگان مجلس با ابراز نگرانی می‌گویند که حکومت به بهانه‌ی میثاق امنیتی، ۳۰ هزار ملیشه را با سلاح و تجهیزات مجهز ساخته‌است.

به گزارش افغان نیوز: این نمایندگان هشدار می‌دهند که این ملیشه‌سازی به سود کشور نبوده و افغانستان را دچار جنگ‌های داخلی خواهد کرد.

در جلسه‌ی روز دوشنبه ولسی جرگه، به کمیسیون امنیت داخلی این مجلس وظیفه سپرده شد تا مسوولین امنیتی را به تالار خواسته و پیرامون برنامه‌ی میثاق امنیتی از آنان وضاحت خواسته شود.

میررحمان رحمانی، رییس ولسی جرگه دیروز دوشنبه در جلسه عمومی این مجلس گفت که حکومت افغانستان زیر عنوان برنامه‌ی میثاق امنیتی، گروه‌هایی را مسلح ساخته و تمویل و تجهیز کرده‌است.

به گفته‌ی آقای رحمانی، حکومت باید به جای حمایت از گروه‌های بیرون از نظام، نهادهای قانونی و امنیتی را تجهیز و حمایت کند.

از سویی هم، بلقیس روشن؛ نماینده مردم فراه در این مجلس می‌گوید که حکومت به بهانه‌ی میثاق امنیتی، 30 هزار ملیشه را با سلاح و تجهیزات مجهز ساخته‌است.

به گفته‌ی خانم روشن، حکومت باید پاسخ دهد که بودجه‌یی را که برای تجهیز این ملیشه‌ها به کار می‌گیرد، از کجا به‌دست آورده‌است.

با این همه، ظل محمد زلمی نوری؛ نماینده مردم پنجشیر در ولسی جرگه می‌گوید، حکومت بالای نیروهای امنیتی کشور بی‌باور شده و برای بقای خودش دست به ملیشه‌سازی زده‌است.

به گفته‌ی وی، گروه‌های مسلحی که در چوکات برنامه‌ی میثاق امنیتی شکل گرفته‌اند، در امورات نیروهای امنیتی دخالت می‌کنند. اما حکومت افغانستان با رد این موضوع می‌گوید که هیچ‌گونه اراده‌یی برای ملیشه‌سازی در چوکات برنامه‌ی میثاق امنیتی ندارد.

صدیق صدیق،؛ سخنگوی رییس جمهور می‌گوید، میثاق امنیتی برنامه مشترک حکومت و مردم است در تشکیل این میثاق امنیتی به هیچ‌گونه امکانات نو، تجهیزات و تشکیلات جدید نیاز نیست.

این در حالی‌ست که حکومت افغانستان پیش از این گفته بود که با تطبیق و عملی‌سازی برنامه‌ی میثاق امنیتی، فعالیت‌های جنایی و تخریبی گروه‌های جنایت کار مهار شده و تغییرات مثبت در وضعیت موجود امنیتی کشور به‌وجود خواهد آمد. اما مردم می‌گویند که با گذشت بیش‌تر از دوماه از عملی‌شدن این برنامه، هیچ‌گونه تغییر مثبتی در اوضاع امنیتی کشور به‌وجود نیامده‌است.

حکومت زیر نام میثاق امنیتی، ملیشه‌سازی می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد