خلیلزاد-تلاش-می-کنیم-زمینه-خروج-نیروها-فراهم-شود

نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحده برای صلح افغانستان می گوید؛ در پی یک توافقی اند که زمینه را برای خروج نیرو‌ها مساعد کند.

به گزارش افغان نیوز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحده برای صلح افغانستان برای دور جدید گفتگو‌ها با نماینده‌های طالبان به قطر رسیده‌است.

او پس از رسیدن به قطر، شام دیروز جمعه( ۱۱ اسد) در تویترش نوشت که برای گفتگو با طالبان به قطر آمده‌است و آن‌ها (هیئت امریکایی) خواهان رسیدن به یک توافق صلح اند نه توافق روی خروج نیرو‌ها از افغانستان.

خلیل‌زاد در ادامه نوشته که در پی یک توافقی اند که زمینه را برای خروج نیرو‌ها مساعد کند. هرچند که ادامه حضور نیرو‌های امریکایی و یا هم خروج آن‌ها از افغانستان به شرایط بستگی دارد.

به گفته خلیل‌زاد، طالبان اشاره رسانده‌اند که خواهان توافق‌نامه صلح اند اما خلیل‌زاد تأکید کرده‌ که امریکا خواهان یک توافق خوب است.

آقای خلیلزاد جزئیات بیشتر در این مورد ارائه نکرده‌است.

از سوی دیگر دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید، توافق میان نماینده‌های طالبان و هیئت امریکایی در حضور ناظران بین‌المللی صورت خواهد گرفت.

سهیل شاهین، سخنگوی این دفتر شام دیروز جمعه ۱۱ اسد ۱۳۹۸ به رادیو آزادی گفت، پس از آنکه توافق‌نامه صلح با هیئت امریکایی نهایی شود و جدول زمانی برای خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان اعلام شود، این توافق از طریق رسانه‌ها اعلام خواهد شد.

شاهین هم‌چنان افزود که چین، روسیه، سازمان ملل متحد و کشور‌های همسایه افغانستان به عنوان شاهدان بین‌المللی توافق‌نامه صلح میان هیئت امریکایی و نماینده‌های طالبان خواهند بود.

در میان تلاش‌های صلح افغانستان، زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان پس از سفرش از کابل به اسلام آباد با صدراعظم، وزیر خارجه و لوی درستیز پاکستان دیدار کرد.

خلیل‌زاد دیروز در تویترش نوشت که به مقام‌های پاکستانی در مورد پیشرفت‌های صلح افغانستان معلومات داده و هم‌چنان در مورد نقش اسلام آباد در این روند صحبت‌های مفصل داشته است.

او در یک تویت دیگرش نوشت که پاکستان و افغانستان باید تضمین کنند که از خاک این دو کشور علیه یکی دیگر استفاده نمی‌شود.

او در ادامه نوشته بود که "این تضمین، علاوه بر یک توافق همه‌جانبه بین‌الافغانی، زمینه را برای افزایش همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و توسعه فراهم خواهد کرد."

این درحالی است که در گذشته، افغانستان و پاکستان هر دو یکی دیگر را به پناه دادن به گروه‌های تروریستی متهم کرده و این گروه‌ها را مسئول ناامنی‌ها در کشورهای شان دانسته اند.

خلیلزاد: تلاش می کنیم زمینه خروج نیروها فراهم شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد