خلیلی-اشرف-غنی-فرصت-طلایی-را-ضایع-کرد

محمد کریم خلیلی رئیس پیشین شورای عالی صلح می‌گوید که ملا هبت‌الله، رهبر طالبان دو سال پیش آمادۀ گفت‌وگوهای با حکومت بود، اما رییس جمهور غنی در این باره آمادگی نشان نداد و برخی فرصت‌ها ضایع گردید.

به گزارش افغان نیوز: آقای خلیلی که دیروز (یک‌شنبه، ۹ سنبله) در مراسمی به مناسبت گرامی‌داشت روز عاشورای حسینی در مسجد نبی اکرم در شهرک امید سبز کابل صحبت می‌کرد، گفت که چند سال پیش در زمان مأموریت او در شورای عالی صلح، ملاهبت‌الله، رهبر گروه طالبان هیأت مذاکره‌کننده‌ی خود را به هلمند فرستاده بود، اما رییس‌جمهور اشرف غنی گفت که در حال حاضر آماده‌ی مذاکره نیست.

وی همچنان گفت که آقای غنی از او ۲۰ روز فرصت خواسته بود تا هیأت مذاکره‌کننده دولت را به هلمند بفرستد، اما تا امروز پاسخ نداده است.

خلیل افزود در زمانی که او به عنوان رییس شورای عالی صلح کار می‌کرد، تلاش‌های زیادی برای تأمین صلح در افغانستان انجام داد که تبادله‌ی نامه با رهبر طالبان بخشی از این تلاش‌ها بوده است. به گفته‌ی او، رهبر طالبان در پاسخ نامه‌ی او، آمادگی عام و تام برای آغاز مذاکرات نشان داده بود.

خلیلی علاوه کرد که در آن زمان از یک فرصت «طلایی» استفاده نشد. او اما ابراز امیدواری کرد از فرصتی که امروز با دخالت امریکایی‌ها به میان آمده، باید برای صلح استفاده بهینه شود.

او خطاب به رییس‌جمهور غنی گفت: «او فرصت را سوختاندی و استفاده نکردی که به این روز گرفتار شدی، ولی نباید این فرصت را از دست بدهی که به مراتب بدتر از این وضعیت هم پیش خواهد آمد.»

رییس پیشین شورای عالی صلح درحالی از فرصت تازه برای صلح سخن گفت که رییس‌جمهور غنی شنبه‌شب اعضا و هیأت رهبری شورای عالی مصالحه ملی را معرفی کرد. عبدالله عبدالله در رأس این شورا قرار دارد. هفت نفر به‌شمول یک زن به‌عنوان معاونان آقای عبدالله معرفی شده‌اند.

از طرفی دیگر، طالبان نیز اخیرا یک هیأت ۲۰ نفری را برای مذاکره با دولت افغانستان تعیین کرده‌اند. شیرمحمد عباس استانکزی ریاست این هیأت را بر عهده دارد.

این درحالی است که کرزی، ربانی و نبیل در واکنش به معرفی اعضای شورای عالی مصالحه ملی تصریح نموده اند که شماری از اعضای این شورا «به سلیقه و حتی خواست پاکستان» معرفی شده‌اند.

خلیلی: اشرف غنی فرصت طلایی را ضایع کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد