مشکل-ارقام-جمعیت-از-طریق-تذکره-الکترونیک-حل-می‌شود

معاون دوم ریاست جمهوری کشور می‌گوید که نبود ارقام قابل اعتماد درباره جمعیت اقوام مختلف در افغانستان همواره از مشکلات این کشور بوده و دولت مصمم به رفع مشکل از طریق صدور تذکره الکترونیک است.

به گزارش افغان نیوز: محمد سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان، در رشته توییتی به گزارش اخیر وزارت خارجه آمریکا درباره ترکیب جمعیتی افغانستان واکنش نشان داده است.

آقای دانش می‌گوید که نبود ارقام قابل اعتماد درباره جمعیت اقوام مختلف در افغانستان همواره از مشکلات این کشور بوده و دولت مصمم به رفع مشکل از طریق صدور تذکره الکترونیک است.

معاون دوم رئیس جمهوری افزوده که از نهادهای مرتبط می‌خواهد که روند توزیع تذکره الکترونیک را سرعت ببخشد.

در گزارش تازه وزارت خارجه آمریکا درباره آزادی مذهبی در افغانستان به نقل از یک نهاد تحقیقاتی آمده است که هزاره و شیعه در افغانستان ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

با آن که در این گزارش آمده است که منبع قابل اعتمادی درباره جمعیت سنی و شیعه در این کشور وجود ندارد و اداره آمار افغانستان (احصائیه) جمعیت تفکیک‌شده این کشور را دنبال نمی‌کند، اما آقای دانش گفته که این "نشان‌دهنده درصد واقعی جمعیت هزاره و شیعه در این کشور نیست".

در همین حال، محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در واکنش به گزارش وزارت خارجه‌ی امریکا درباره‌ی ترکیب جمعیتی کشور گفته است که افغانستان از نگاه ترکیب قومی کشور اقلیت‌ها است و هیچ اکثریتی در آن وجود ندارد.

به نقل از اعلامیه، تاکنون در افغانستان هیچ سرشماری «دقیق» و «علمی» از ترکیب جمعیتی صورت نگرفته است. این حزب تأکید کرده است: «نباید منابع بیرونی از چگونگی ترکیب اجتماعی آن، آمار و ارقام بدهند و گزارش‌های سلیقه‌ای را در این مورد تصدیق و تأیید کنند.»

حزب وحدت اسلامی افغانستان در ادامه گفته است «جای تأسف است که پس از دو دهه حضور قدرتمندترین کشورها به‌حیث همکار و مصرف میلیاردها دالر، هنوز ارقام دقیق و علمی از متغییرهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور» در دسترس نیست.

این درحالی است که دولت افغانستان توزیع شناسنامه‌های الکترونیک را بهار سال ۱۳۹۷ آغاز کرد که افزون بر مشخصات فردی، معلوماتی در مورد قومیت، ملت و دین نیز درج می‌شود. روند توزیع این شناسنامه نیز به کُندی پیش می‌رود و تاکنون شمار کسانی که شناسنامه گرفته‌اند به حدود نیم میلیون نفر می‌رسد.

مشکل ارقام جمعیت از طریق تذکره الکترونیک حل می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد