خلیل‌زاد-در-پی-رهایی-متقابل-زندانیان-طالبان-و-دولت-افغانستان

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان گفته است که آمریکا از خواست طرفین برای رهایی شمار قابل ملاحظه‌ای از زندانیان حمایت می‌کند.

به گزارش افغان نیوز: زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان که اکنون در کابل به‌سر می‌برد، امروز پنج شنبه(15، حوت) در یک سری توئیت گفته است که آمریکا به تسهیل مبادله زندانیان طالبان و دولت افغانستان بر اساس توافقش با دو طرف متعهد است.

آقای خلیلزاد ضمن تاکید بر کاهش خشونت‌ها در افغانستان، افزوده که تمام افغان‌ها باید از فرصت تاریخی به میان آمده برای دستیابی به صلح استفاده کنند.

در توئیت‌های تازه آقای خلیلزاد همچنین آمده است: "افزایش خشونت‌ها برای موافقتنامه صلح یک تهدید است و باید فورا کاهش یابد."

در توئیت‌های آقای خلیلزاد به صحبت تلفنی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری افغانستان و ملا برادر، معاون سیاسی و مذاکره کننده ارشد گروه طالبان نیز اشاره شده است.

دونالد ترامپ دقایقی بعد از این گفتگو در حیاط کاخ‌سفید به خبرنگاران گفت که "گفتگوی خوبی با طالبان" داشته است.

این درحالی است که آزادی ۵ هزار زندانی طالبان از زندان‌های دولت افغانستان و یک هزار تن از کسانی که در دست طالبان اسیرند تا ده روز از موارد درج شده در توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان است که روز دهم حوت امضا شد. بر اساس این توافقنامه باید در این مدت گفت‌وگوهای بین‌الافغانی نیز آغاز شود.

اما یک روز پس از امضای این توافقنامه محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرد که دولت این کشور هیچ تعهدی برای رهایی زندانیان ندارد و این موضوع می‌تواند شامل موضوعات مورد گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باشد و پس از ایجاد اعتماد عملی شود.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به تازگی در واکنش به این صحبت تلفنی گفته که باور حکومت افغانستان این است که آمریکا می‌خواهد روند صلح کامیاب شود.

او گفته که منطق این تماس تلفنی این است که "طالبان سرانجام از جنگ و از افغان کُشی دست بکشند و تسلیم پروسه صلح که خواست مردم و حکومت افغانستان است، شوند.

خلیل‌زاد در پی رهایی متقابل زندانیان طالبان و دولت افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد