داعش-سرکوب-شده-توان-سربازگیری-را-ندارد

سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به اعلامیه شورای امنیت سازمان ملل در مورد گسترش فعالیت داعش در افغانستان می‌گوید که داعش در افغانستان کاملاً سرکوب گردیده و توان سرباز گیری را نیز ندارد.

به گزارش افغان نیوز؛ ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی در یک نوار صوتی که از سوی تلویزیون ملی نشر شده می‌گوید که بعضی از نهادهای جهانی مصروف کمپاین کردن به نفع داعش است و آن‌را بزرگ‌نمایی می‌کنند.

در گزارش شورای امنیت گفته شده است که  گروه‌های تروریستی در افغانستان نیز دلیل وخامت اوضاع امنیتی منطقه خوانده شده است.

در این گزارش همچنان آمده است که ارزیابی برخی از اعضای شورای امنیت نشان می‌دهد که افغانستان و آفریقا مکان‌های مناسبی برای تغییر مرکز رهبر جدید گروه داعش هستند و ظاهراً پیشرفت‌هایی در این زمینه نیز صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، ثناالله غفاری، رییس شاخه داعش نیز نام برده شده است که بر اساس اطلاعات این شورا، وی زنده است و احتمالاً در ولایت کنر زندگی می‌کند.

شورای امنیت می‌گوید که دستیابی داعش به تسلیحات گسترده در افغانستان، خاورمیانه و آفریقا ابراز نگرانی شده است و به نقل از تعدادی از کشورها آمده است که پس از حاکمیت ا.ا در افغانستان، سلاح‌های باقی مانده در این کشور در حال منتقل شدن هستند.

بر اساس گزارش، گروه داعش این تسلیحات را از تحریک طالبان پاکستانی دریافت کرده و یا برای دریافت آن تلاش کرده است.

در هفدهمین گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد هم آمده بود که شاخۀ خراسان گروه داعش توانایی‌های عملیاتی خود را در افغانستان افزایش داده و تعداد شبه‌نظامیان و اعضای خانواده‌های آنها به ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ نفر می‌رسد.

این در حالی است که چندی قبل هم سخنگوی ا.ا گزارش شورای امنیت سازمان ملل‌متحد مبنی بر افزایش فعالیت داعش در افغانستان را رد کرد و گفت که با چنین تبلیغات بی‌اساس به «داعش سرکوب» شده روحیه می‌دهند.

ذبیح‌الله مجاهد، با انتشار اعلامیه‌ای گفته بود: «اخیرا از سوی دو مقام عالی رتبه مبارزه با تروریسم در شورای امنیت سازمان ملل متحد به نمایندگان درباره تهدیدهای داعش برای جهان و افغانستان اطلاعاتی ارائه شده که در آن ادعای موجودیت ۲۰ گروه در افغانستان، گسترش اسلحه و افزایش توانمندی‌های عملیاتی داعش بار دیگر تکرار شده است».

سخنگوی ا.ا نیز گفته است: یکبار دیگر این اتهامات بی اساس را رد می‌کند، در حالی که در چنین مسایلی خواهان تعامل شفاف است، به نظر می رسد در دو سال گذشته نیروهای امنیتی افغان بر ضد اسلحه غیرقانونی و داعش به صدها عملیات مستقل انجام دادند که در نتیجه آن هم اسلحه و مهمات بدست آمده و هم توانایی عملیاتی داعش را از بین بردند.

وی همچنین افزود هر کسی که چنین ادعای بی اساسی دارد، یا اطلاعاتش اندک است و یا با این گونه تبلیغات به داعش سرکوب شده روحیه می دهد و هم به بی ثباتی در منطقه دامن می‌زند.

ولادیمیر ورونکوف، معاون دبیرکل سازمان ملل برای مبارزه با تروریسم در این نشست گفت اوضاع امنیتی در افغانستان جدی است و افزون بر داعش، حدود ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان فعالیت دارند.

داعش سرکوب شده توان سربازگیری را ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد