دانش-ادعای-تحریف-قانون-اساسی-حقیقت-ندارد

معاون دوم ریاست جمهوری در مراسم گرامی‌داشت از شانزدهمین سالروز تصویب قانون اساسی افغانستان گفت ادعای تحریف قانون اساسی کاملا عاری از حقیقت بوده و انگیزه سیاسی در آن نهفته است.

به گزارش افغان نیوز: محمد سروردانش، معاون دوم رئیس جمهوری امروز شنبه( 14، جدی ) در این مراسم گفت که قانون اساسی رسالت مهم دولت سازی و ملت سازی را به عهده دارد و نظم حقوقی را ایجاد می‌کند و همچنان در عرصه های مختلف سیاسی، اداری، حقوقی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نظام و ساختار را  پدید آورده است.

آقای دانش بیان کرد، وظیفه مهم قانون اساسی جستجوی راه های آشتی و ایجاد تعادل بین قدرت سیاسی و آزادی های افراد است تا حدود صلاحیت ها و وظایف قوای دولت و هم حقوق و امتیازات شهورندان مشخص شود.

معاون دوم رئیس جمهور گفت: « ما در افغانستان ازسال، 1301 تاکنون 10 قانون اساسی داشته‌ایم به شمول تعدیلات و برخی طرح های قانون اساسی که در برخی  از دوره های تاریخی مطرح شدند. اما بدون شک قانون اساسی  1382 یک نظام دموکراتیک را با ارزش های نوین دنیای معاصر و با حفظ ارزش های دینی و ملی افغانستان پایه گذاری کرده است.

وی همچنان در مورد ادعا های برخی از حلقات گفت که ادعای تحریف قانون اساسی کاملا عاری از حقیقت است و انگیزه سیاسی در پشت آن وجود دارد. وی گفت، کاستی های قانون اساسی ضرورت به تعدیل یا بازنگری دارد، زیرا حیات سیاسی و اجتماعی یک پدیده تحول ناپذیر نیست از این‌رو هرچند مدت یکبار باید برای تنظیم آن راهکار های نو و متناسب با زمان جستجو شود.

معاون دوم رئیس جمهور در اخیر تاکید کرد، « وضع قانون اساسی در اصل و اساس، باید رویکرد ثبات، تداوم، تجدید ناپذیری و تعدیل ناپذیری داشته باشد. یعنی هدف اصلی قانون اساسی این است که چارچوب قانونی ایجاد شده، تداوم پیدا کند تا ثبات ایجاد شود و از هرچ و مرچ جلوگیری گردد.»

در همین حال، محمد قاسم هاشمزی، رئیس کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی می گوید: این شکل حکومتداری و دولت داری در قانون اساسی ما تجسم داده شده، قانون اساسی در عصر حاضر رول مهم را در جامعه بازی می کند. هر عملی را که دولت به پیش میبرد در قانون اساسی پیش بینی و توضیح داده شده است.

وی گفت که عدم تطبیق قانون نظم را برهم زده و هرج و مرج در جامعه به میان می آورد. بنابراین، از مقام های حکومتی می‌خواهیم تا قانون اساسی کشور را به شکل درست تطبیق کنند.

قابل ذکر است که قانون اساسی افغانستان در 14 جدی سال 1382 در 12 فصل و 162 ماده به تصویب رسیده و اجرایی شده است.

دانش: ادعای تحریف قانون اساسی حقیقت ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد