دانش-به-ناتو-طالبان-هنوز-هم-با-القاعده-رابطه-دارند

معاون دوم ریاست جمهوری در دیدار با سفیر ملکی ناتو در افغانستان گفت که طالبان علیرغم ادعاها و تعهدات شان در توافق نامه با امریکا، تاکنون ارتباط شان را با گروه های تروریستی مانند القاعده و شبکه حقانی قطع نکرده اند.

به گزارش افغان نیوز: استفانو پونته کورو، سفیر ملکی ناتو در افغانستان و سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری امروز شنبه(10، عقرب) راجع به گفتگوهای صلح، ضرورت کاهش خشونت ها، حمایت جامعه جهانی از مطالبات مردم و حفظ ارزش ها و دست آوردهای دو دهه اخیر، بحث و تبادل نظر کردند.

معاون دوم رئیس جمهور راجع به گفتگوهای صلح در دوحه تأکید کرد که بدون کاهش خشونت ها و دوام کشتار مردم بی گناه توسط طالبان، مردم افغانستان به صداقت طالبان در گفتگوهای صلح همچنان بی باوراند.

وی گفت: انتظار مردم و حکومت افغانستان این بود که با آزادی بیش از پنج هزارزندانی طالبان، خشونت ها کاهش پیدا کند و زمینه مناسب برای پیشرفت گفتگوهای صلح فراهم شود ولی این انتظار برآورده نشد.  

دانش افزود: شواهد قطعی نشان می دهد که طالبان علیرغم ادعاها و تعهدات شان در توافق نامه با امریکا، تاکنون ارتباط شان را با گروه های تروریستی مانند القاعده و شبکه حقانی قطع نکرده اند.

آقای دانش، اجماع داخلی، بین المللی و کشورهای منطقه را برای ختم جنگ در افغانستان یک نقطه قوت و مثبت عنوان نموده و تاکید داشت که این اجماع باید تبدیل به یک میکانیزم واضح و مشخص شود تا در ساحه عمل قابلیت تطبیق آن فراهم گردد.

در همین حال، استفانو پونته کورو، سفیر ملکی ناتو در افغانستان نیز کاهش خشونت ها را یکی از عوامل مؤثر در پیشرفت گفتگوهای صلح عنوان کرد و گفت که گروه طالبان باید به تعهدات خود عمل کند و خشونت‌ها را کاهش بدهند.

سفیر ملکی ناتو در افغانستان گفت که بن بست گفتگوهای صلح در دوحه قطر تنها با انعطاف پذیری دو طرف و تغییر دید طالبان نسبت به واقعیت های موجود، قابل رفع است.

وی بیان داشت که حقوق بشر، آزادی بیان، حقوق زنان و اقلیت‌ها ، ارزش های مدنی و دست آوردهای موجود، از مطالبات اصلی تمام مردم افغانستان است که بدون در نظر گرفتن این واقعیت‌ها، صلح پایدار در افغانستان تأمین نخواهد شد.

سفیر ملکی ناتو در افغانستان تأکید کرد که بن بست موجود فرا راه گفتگوهای صلح، با همکاری کشورهای همکار و دخیل در پروسه صلح افغانستان باید برداشته شود و کاهش خشونت ها در افغانستان باید عملی شود.

این درحالی است که رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی می‌گوید که پاکستان، قطر و امریکا در حال برنامه‌ریزی برای غارت افغانستان هستند؛ اما اسم‌اش را همکاری متقابل برای توسعه اقتصادی پسا صلح می‌نامند.

دانش به ناتو: طالبان هنوز هم با القاعده رابطه دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد