دانش-فتوحات-نظامی-طالبان-یک-خیال-است

معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید: مذاکره و تشدید جنگ بیانگر آن است که طالبابن می‎خواهد در پوشش تداوم مذاکره به فکر فتوحات نظامی باشند؛ اما این اندیشه یک خیال باطل است.

به گزارش افغان نیوز: محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری روز(جمعه، ۲ عقرب) در مراسم یادبود از قربان‌علی عرفانی یکی از رهبران مجاهدین سابق، گفت: مردم افغانستان انتظار دارند که گروه طالبان از زمان کشی و انسان کشی دست بردارند و با پذیرش آغاز مذاکره آتش بس را بپذیرند؛ زیرا مذاکره و تشدید جنگ یک تناقض آشکار در رویکرد طالبان و بیانگر آن است که این گروه میخواهد در پوشش تداوم مذاکره به فکر فتوحات نظامی باشند؛ اما این اندیشه یک خیال باطل است.

وی تأکید کرد که افغانستان کنونی نه افغانستان زمان نجیب است و نه افغانستان زمان حکومت مجاهدین و اگر طالبان به فکر حاکمیت انحصاری باشند، این بار مقاومت در برابر آنان به مراتب شدیدتر و گسترده تر از دوره مقاومت قبلی خواهد بود.

دانش در بخشی از صحبت های خود بر حمایت از نظام دموکراتیک وکثرت گرا و نظام جمهوریت تاکید کرد. وی گفت که مشارکت در نظام حق و مسئولیت همه است و نیز تأکید کرد که "مرکزگریزی در گذشته برمردم ما تحمیل شده بود و امروز انزواگرایی و دوری از نظام هیچگاه منافع مردم ما را تامین نمی تواند." وی بیان داشت که تضعیف نظام در شرایط فعلی خیانت به آینده این سرزمین و آرمان مردم ما است.

دانش از مردم شیعه و هزاره نیز خواست که با شجاعت تمام از نظام جمهوریت حمایت کنند و  نیز تصریح کرد که زندگی مدرن و برابری انسانی فقط در سایه نظام جمهوری و مردم سالاری ممکن است. بنابراین، در شرایط حساس حاضر هرکس که به طرح غیر از جمهوریت دل بسته کند، بداند که آن ره به ترکستان است.

در همین حال، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان از رهبران حکومت خواست که در پروسه صلح در حمایت از نظام جمهوریت و قانون اساسی استوار بایستند و نباید بلغزند.

این درحالی است که دو روز قبل، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی در پیوند به رویداد مرگ‌بار تخار اعلام نمود که این‌گونه حملات بی‌رحمانه، روی روند جاری صلح تأثیر گذاشته و بی‌اعتمادی را افزایش می‌بخشد.

دانش: فتوحات نظامی طالبان یک خیال است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد