در-سنگرهای-جنگ-به-حیات-افراد-ملکی-اولویت-دهید

گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی، با ابراز نگرانی از افزایش تلفات غیر نظامیان از طرف های درگیر خواسته که در سنگر های جنگ به حیات افراد ملکی اولویت دهید.

به گزارش افغان نیوز: گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی به بهانهء حوادث خونین اخیر باردیگر از طرف های دخیل در جنگ تقاضا مینماید که به حفاظت از حیات مردم ملکی جدا توجه نمایند.

گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی متشکل از 20 نهاد جامعهء مدنی بوده و در تمامی ولایات کشور، بشمول کابل، در ساحهء داد خواهی برای حفاظت افراد ملکی فعالیت مینماید.

اعضای این گروه آمارتلفات ناشی از حملهء خونین انتحاری روز یکشنبه در کابل، و تلفات ملکی از اثر جنگ در ولایات بغلان، غور، کندهار، هلمند و فاریاب را، تقبیح می نماید.

گروه مذکور از مخالفین مسلح دولت، نیروهای دولتی و قوت های خارجی میخواهد که حین حملات مسلحانه و عملیات نظامی قوانین بین المللی محاربه را در نظر گیرند.

نمایندگان این گروه کنفرانس خبری را در شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند، به منظور کاهش دادن تلفات ملکی براه انداخته و از نیروهای محلی امنیتی خواستند تا در قدم اول نیروی خودرا افزایش داده و در قدم بعدی برای حفاظت حیات مردم ملکی اقدام نمایند.

عزیز احمد (تسل)، یکی از اعضای گروه دادخواهی حفاظت از افراد ملکی یا (CPAG)،طی این کنفرانس از سربازان اردوی ملی، پولیس ملی و قوت های خارجی خواست تا قبل از هرگونه عملیات نظامی اهداف و وسیلهء رسیدن به آنرا مشخص نمایند.

به گفته وی از اثر نا مشخص بودن هدف و وسیله رسیدن به آن، تنها در ولایت هلمند  طی ماه  گذشته (سرطان) تعداد 117 فرد ملکی کشته و یا زخمی شدند، که اکثریت شانرا زنان و کودکان تشکیل میدهد.

آقای تسل همچنان افزود: "قوای زمینی و هوایی مشترک حین عملیات نظامی اهداف خود و ساحهء تخریب سلاح های دست داشتهء خودرا دقیقا مشخص نمی سازند که از سبب آن به مردم عام  صدمه میرسد.

به همین دلیل  یکماه گذشته 28 تن شهید و بیشتر از 70 تن زن و کودک از اثر انداخت توپ های دیسی، هاوان، بمباردمان بی هدف از جانب نیروهای دولتی، و حملات انتحاری و انفجار ماین ها از جانب مخالفین مسلح دولت، مجروح گردیده اند".

همچنان احمد لودین، مسئول مرکز ژورنالیستان کندهار و عضو گروه متذکره از تمامی طرف های درگیر در منازعه خواست تا حین درگیری حفظ حیات مردم ملکی را در نظر داشته باشند.

نامبرده اظهار داشت: "باید بزودی ممکن در جهت تهیهء سرپناه و مواد اولیهء زندگی برای خانواده هایی که درین هوای گرم از خانه هایشان بیجا شده اند، اقدام جدی صورت گیرد.

دولت باید راه هایی را که ماین گذاری شده اند، تا هنگامی برروی رفت و آمد مردم ببندد که ساحه مذکور پاک کاری شده و خطر ماین ها رفع گردد".

این در حالی است که در جریان ماه های گذشته بر اثر حملات انتحاری و انفجاری در شهر کابل و سایر ولایات، شمار زیادی از افراد ملکی جان های شان را از دست دادند.

در سنگرهای جنگ به حیات افراد ملکی اولویت دهید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد