در-صورت-ایجاد-نشدن-حکومت-همه-شمول-جنگ-و-مقاومت-آغاز-می‌شود

عطا محمد نور، والی پیشین بلخ و رهبر حزب انشعابی جمعیت اسلامی افغانستان در پیامی ویدیویی گفته است که اشرف غنی به ایجاد اجماع ملی علاقه نداشت و بزرگترین مانع در برابر روند صلح بود.

به گزارش افغان نیوز؛ عطا محمد نور، والی پیشین بلخ و رهبر حزب انشعاب شده جمعیت اسلامی افغانستان امروز( شبنه، 30 اسد) در پیام ویدیویی خود که در صفحه رسمی فسبوک‌اش منتشر شده است، گفته که بزرگ‌ترین مانع بر سر راه صلح «جمهوریت سه نفره» بود که منجر به شکست روند صلح شد و زیان آن را مردم افغانستان می‌بینند. منظر آقای نور از جمهوریت سه نفره «غنی، فضلی و محب» است.

آقای نور افزوده است که در حکومت اشرف غنی نفاق قومی بیشتر و عدالت اجتماعی، وحدت ملی و دموکراسی به‌شکل واقعی و درست آن تمثیل نشد. او تاکید کرد کرده که در حکومت غنی اجماع ملی شعار داده شد؛ اما هیچ وقت عملی نشد.

به باور آقای نور در حکومت غنی از اقوام افغانستان به‌عنوان «دکور» استفاده شد؛ اما هیچ گاهی در قدرت سهم نداشت. به گفته او معاون نخست و دوم اشرف غنی صلاحیت و قدرت نداشتند و همه چیز در محور غنی، فضلی و محب خلاصه می‎شد.

رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان در این پیام خود تصریح کرده است که به دنبال واگذاری ولسوالی‌ها به طالبان، بارها به رهبری حکومت پیشین از احتمال سقوط دولت و نظام هشدار داده بود؛ ولی به باور او، اشرف غنی و همکارانش با فهم غلط و اتکا به کمک جامعه جهانی، همیشه حرف‌های بزرگ می‌زدند.

او تاکید کرده که با عملکرد های اشتباه حکومت غنی ذخیره‌گاه‌ها، تجهیزات مدرن، مهمات، قول اردوها در اختیار طالبان قرار گرفت، حکومت با گذشت هر روز توانش را از دست می‌داد و روحیه‌ی قوای مسلح نیز تضعیف شده بود.

نور به «توطئه‌ی بزرگ» اشاره کرده که به‌گفته‌ی خودش، قرار بوده در دام آن گیر بماند. او گفته است که اسماعیل‌خان را در هرات اسیر توطئه کردند و از آن طریق در برابر دوربین‌ها و مایک‌ها خوار و ذلیل کردند.

آقای نور در این پیام خود از توطئه‌ی بزرگ خبر داده و گفته است که قرار بود در دام این توطئه گیر بماند. او تاکید کرده که اسماعیل خان در هرات اسیر توطئه شده بود.

به‌گفته‌ی نور، از طریق بسم‌الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان از این توطئه آگاه و موفق به نجات جانش شده است.

در اخیر عطا محمد نور جنگ را در افغانستان ناتمام دانسته و گفته است: در صورتی که طالبان تجربه‌ی تلخ گذشته را تکرار کنند و به ایجاد یک حکومت همه‌شمول تن ندهند، جنگ و مقاومت آغاز خواهد شد.

در صورت ایجاد نشدن حکومت همه شمول جنگ و مقاومت آغاز می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد