درگیری-در-قره‌باغ؛-کابل-از-آذربایجان-حمایت-می‌کند

حکومت افغانستان از تلفات جانی و خسارات مالی ناشی از درگیری مرزی میان ارمنستان و آذربایجان ابراز نگرانی کرده و گفته که در این زمینه از تلاش‌های مردم و دولت آذربایجان پشتیبانی می‌کند.

به گزارش افغان نیوز: وزارت امور خارجه افغانستان نگرانی خود را نسبت به تنش‌ها و تقابلات شدید بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ ابراز نموده و از وجود تلفات و خسارات مادی و انسانی در این درگیری‌ها ابراز تاسف کرد.

در اعلامیه این وزارت آمده است که "منطقه ناگورنو - قره باغ به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان شناخته شده و افغانستان خواستار اتمام اشغال قره باغ است و از تلاش‌های ملت و دولت آذربایجان و دیگر کشورها در این راستا حمایت می‌کند".

اعلامیه افزوده است که دولت افغانستان خواهان برقراری دوباره آتش‌بس و رفع بحران طولانی در این منطقه از "راه مسالمت‌آمیز" است.

در همین حال، جلسه کابینه که روز گذشته به ریاست محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در ارگ برگزار شده بود، ضمن  تاکید بر ایجاد همآهنگی با آسیای مرکزی و با اشاره به تنش ها بین آذربایجان و ارمنستان پیرامون منازعه بالای منطقه ناگورنو قره باغ، از اعلامیه وزارت امور خارجه استقبال کرد.

این درحالی است که درگیری‌های میان باکو و ایروان درباره منطقه قره باغ از فوریه ۱۹۸۸ و از زمانی که منطقه قره ‌باغ جدایی خود را از آذربایجان اعلام کرد، آغاز شده است.

شماری از جنگجویان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، در نخستین جنگ قره‌باغ در حمایت از جمهوری آذربایجان علیه ارتش ارمنستان جنگیدند.

رسانه‌های روسی در آن زمان گزارش دادند که در سال ۱۹۹۳ میلادی، روشن جواداف، معاون وزیر خارجه آذربایجان با گلبدین حکمتیار، نخست وزیر دولت مجاهدین در افغانستان دیدار کرد و "موافقنامه جهت اجاره و استفاده از مجاهدین افغان در جنگ قره‌باغ امضا کرد."

درگیری در قره‌باغ؛ کابل از آذربایجان حمایت می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد