طالبان-حامی-جهانی-دارند،-نباید-گروهگ-خطاب-شود

رئیس حزب حرکت انقلاب اسلامی افغانستان می‌گوید که طالبان در شرایط کنونی نباید به عنوان گروهک خطاب شوند، زیرا بیشتر از نصف کشورهای دنیا پشت سر طالبان قرار دارند و حکومت از فرصت پیش آمده باید درست استفاده کند.

به گزارش افغان نیوز: گل رحمان قاضی‌زاده، رئیس شورای مرکزی جبهه مشترک صلح و وحدت ملی افغانستان امروز یکشنبه( 30، سنبله ) طی یک نشست خبری در کابل اظهارداشت که آمدن صلح در افغانستان هم طرفدار دارد و هم مخالف، اما نباید این فرصت پیش آمده از دست برود.

آقای قاضی‌زاده بیان کرد، هر قدر که گفتگو های بین الافغانی ه تاخیر بیفتد، به همان تناسب مداخلات کشور های بیرونی بیشتر خواهد شد. بنابراین، طرف های مذاکره کننده باید تمامی موانع سد راه ادامه گفتگو های بین الافغانی را برطرف کنند و دست از سنگ اندازی و ممانعت بردارند.

رئیس جبهه مشترک صلح و وحدت ملی افغانستان تاکید کرد، برای انجام مذاکرات نتیجه‌بخش بین الافغانی، نیاز است که میان دو طرف گفتگو کننده فضای اعتماد به وجود آید، زیرا با تاخیر هرچه بیشتر این روند، در دو طرف جبهه افغان‌ها کشته شده و افغانستان ویران می‌گردد. همچنان اعتماد به صلح نیز کمتر گردیده و زمینه مداخلات مخالفین صلح بیشتر می‌شود.

از سوی هم، محمد زمان مزمل، عضو شورای جبهه مشترک، از طرف های مذاکره کننده خواست تا یک هیئت ده نفری ناظر و مشوره دهنده از طرف حکومت متشکل از علمای دینی، استادان دانشگاه و خبره‌گان برای حل منازعات سیاسی ایجاد شود تا در حالت بن بست به کدام جهت خارجی محتاج نشویم.

به گفته وی، مذاکرات باید در میان افغان‌ها باقی بماند، زیرا که مداخله هر کشور دیگری ممکن است روند مذاکرات را مغلق بسازد و در نتیجه تضاد منافع میان کشور ها، صلح در افغانستان به ناکامی مواجه خواهد شد.

آقای مزمل از سازمان ملل متحد و کشور های ذیدخل خواست که این روند را نظارت داشته باشد؛ زیرا صلح افغانستان به ضرر هیچ کشور و جهتی نخواهد بود.

در همین حال، مولوی قلم الدین، رئیس حزب حرکت انقلاب اسلامی افغانستان می‌گوید؛ دیدگاه طالبان تغییر کرده و آن دیدگاه سابق نیست، در شرایط کنونی گروه طالبان یک طرف قضیه قرار دارد و نباید برای آنان گروهک خطاب شود. بنابراین، اگر حکومت چنین بگوید، به احتمال زیاد این روند مختل خواهد شد.

وی گفت، در حال حاضر بیشتر از نصف کشورهای دنیا پشت سر طالبان قرار دارند و حکومت از فرصت پیش آمده باید درست استفاده کند.

به گفته وی، گروه طالبان در حال حاضر از وضعیت خوبی برخوردار است و اقتصاد شان بهتر خواهد شد. بنابراین، با این حرف و حدیث ها نباید سر راه صلح موانع ایجاد کنیم.

از سوی هم، رییس جمهور ترامپ، طالبان را گروهی «بسیار باهوش و قاطع» خواند و اعلام کرد که امریکا با آن‌ها به شکل مطلوبی تعامل میکند.

همچنان، روز گذشته نماینده خاص چین نیز از همکاری با گروه طالبان اطمینان داد و نیز احترامات و تمنیات نیک وزیر امور خارجه کشور خود را به ملا برادر تقدیم نمود.

این درحالی است که حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار اعلام نموده که آمادۀ همکاری و مشارکت با طالبان است و در صورت تمایل طالبان، به این گروه خواهد پیوست.

طالبان حامی جهانی دارند، نباید گروهگ خطاب شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد