دشمنان-با-بزرگ‌نمایی-فقر-علیه-امارت-اسلامی-تبلیغ-منفی-می‌کنند

معین مسلکی وزارت اقتصاد می‌گوید که دشمنان ژئوپلیتیک افغانستان با بزرگ‌نمایی فقر و منجمد کردن دارایی‌های بانک مرکزی، علیه امارت اسلامی تبلیغ منفی می‌کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ عبداللطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصاد، امروز( سه‌شنبه، ۹ حمل) در مراسم افتتاح«اتحادیه شرکت‌های تجارتی و سرمایه‌گذاری افغانستان» گفت که  زیر بنای اقتصاد قانون است و این وزارت با بازنگری روی قوانین سهولت‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم می‌نماید.

وی همچنان جنگ و فقر را از چالش‌های بزرگ نظام‌های سیاسی جهان از جمله نظام امارت اسلامی طالبان عنوان کرده و گفت که جنگ در کشور پایان یافته و تلاش‌های برای کاهش فقر نیز جریان دارد.

نظری افزود که امنیت، جلب سرمایه‌گذاری و سهولت‌های قانونی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از جمله عوامل رشد اقتصادی و کاهش فقر در کشور است که هم اکنون امنیت تامین و در سایر بخش‌ها نیز تلاش‌ جریان دارد‌.

یونس مومند، رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری در این مراسم  از رشد چهل درصدی صادرت کشور به بیرون در چند ماه گذشته خبر داده و گفت که در حال حاضر ترانزیت با کشورهای همسایه نسبت به گذشته بهتر شده است.

او گفت که افغانستان ظرفیت نقط وصل کشورهای منطقه را دارد و امارت اسلامی باید از این ظرفیت برای وصل نمودن کشورهای جنوب آسیا با آسیایی مرکزی از طریق افغانستان، تلاش نماید.

شیرباز کمین زاده، رییس اتاق صنایع و معادن، توسعه اقتصادی افغانستان را بدون رشد تولیدات داخلی ناممکن خوانده و گفت که بدون تولیدات داخلی و صادرات ستون‌های اقتصادی افغانستان جان نمی‌گیرد.

کمین‌زاده گفت: «تجارت به معنای صادرات و واردات است اما تنها واردات به داخل کشور، دلالی فقر است. اکنون گوشت مرغ و لبنایت از خارج وارد می‌شود در حالی که افغانستان یک کشور زراعتی است که باید میکانیزه شود.»

رییس اتاق صنایع و معادن تصریح کرد که هم اکنون ۱.۵ میلیون نفر در بخش صنایع دستی و ۵۰۰ هزار تن دیگر در شرکت‌های بزرگ تولیدی  مصروف کار هستند.

محمد باز غیرت، رییس عمومی «اتحادیه شرکت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری» گفت که نزدیک به ۱ هزار شرکت ملی در ۳۴ ولایت کشور، عضویت این اتحادیه را دارد.

غیرت گفت که این اتحادیه برای انسجام و بهتر شدن فعالیت‌های تجاری و جلوگیری از فرار سرمایه به بیرون از کشور، ایجاد شده است. بنابراین، تاجران ملی که سرمایه‌های‌شان را به بیرون انتقال دادند، می‌توانند دوباره به وطن برگشته و سرمایه گذاری نمایند.

نوالله مبارز، غصو ‌این اتحادیه گفت: حدود ۱ هزار شرکت عضو «اتحادیه شرکت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری افغانستان» هرکدام دست کم ۲۰۰ نفر کارگر دارد و اگر فعالیت این شرکت‌ها جریان داشته باشد، ۲۰ درصد فقر در کشور کاهش می‌یابد.

این در حالی است که چندی پیش اتاق صنایع و معادن افغانستان از نبود زیربنای معیاری و کمبود برق در پارک‌های صنعتی کابل خبر داده و گفته بود که چالش‌های موجود بانکی و کمبود برق، شرکت‌های تولیدی را در پارک‌های صنعتی به مشکل مواجه کرده است.

دشمنان با بزرگ‌نمایی فقر علیه امارت اسلامی تبلیغ منفی می‌کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد