دهمین-پروژه-انکشاف-مخابراتی-به-ارزش-۲۷-۵-میلیون-دالر-افتتاح-شد

مقام‌های ا.ا در افتتاح دهمین پروژه انکشاف مخابراتی در کشور می‌گویند که با تکمیل شدن این پروژه‌‌ها، شهروندان دور افتاده ولایت‌های کشور از خدمات تلفنی و انترنت مستفید خواهند شد.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست الوزرا روز چهارشنبه ( ۱۵ قوس) در افتتاح دهمین پروژه مخابراتی گفت که این پروژه شامل ۴۵۰ سایت می‌باشد که از این میان ۱۷۱ سایت تطبیق و ۲۷۹ سایت دیگر آن باقی مانده است.

آقای حنفی افزود: سایت‌های که باقی مانده در مناطق مختلف کشور تطبیق خواهد شد که ارزش مجموعی آن ۲۷.۵ میلیون دالر می‌شود.

او بیان داشت که اداره تنظیم خدمات مخابراتی افغانستان (اترا) توسط برنامه (TDF) تا حال ۹ پروژه جداگانه را در مناطق مختلف افغانستان تطبیق نموده که تا کنون ۸۶۹ آنتن مخابراتی فعال و برای ۲ هزارو ۶۰۰ نفر زمینه کار فراهم شده است.

معاون اداری ریاست الوزرا می‌گوید که هزینه این پروژه‌ها از مالیات ۲.۵ درصدی شبکه‌های مخابراتی جمع‌آوری شده است. او از تمام ارگان‌های دولتی خواست تا جهت ارائه نمودن خدمات بهتر به شهروندان کشور تلاش جدی نمایند.

آقای حنفی در این مراسم تاکید کرد که با تکمیل شدن این پروژه‌ها در ولایت‌های دور دست کشور مشکلات زیاد از شهروندان حل و برای شماری از شهروندان کشور زمینه کار فراهم خواهد شد.

نجیب‌الله حقانی، سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در این مراسم گفت که این پروژه دارای ۴۵۰ سایت مخابراتی در ۱۸ ولایت کشور و ۳۲۰ ولسوالی است که کار متباقی ۲۷۹ سایت دیگر آن افتتاح و به هزینه مجموعی ۱.۸۹ میلیارد افغانی می‌باشد که با تکمیل شدن این پروژه ولایت‌های دور دست کشور از خدمات تلفنی و انترنت مستفید خواهند شد.

در همین حال عنایت الله الکوزی، سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی در گفتگو با آژانس افغان نیوز گفت که ۲۷۹ سایت مخابراتی در کشور که از سوی مقام‌های ا.ا افتتاح شده است در ۱۸ ولایت و ۳۲۰ ولسوالی می‌باشد.

الکوزی افزود که این ولایت‌ها شامل فاریاب، زابل، پکتیا، کندز، قندهار و شماری دیگر از ولایت‌های کشور می‌باشد که در آینده نزدیک شهروندان این ولایت‌ها از خدمات تلفنی و انترنت بهره‌مند خواهد شد.

او درباره بلند بودن بهای انترنت افزود که افغانستان انترنت را از کشور‌های آسیای جنوبی و آسیایی مرکزی خریداری می‌کند تا به افغانستان می‌رسد و به شبکه‌های مخابراتی تقسیم می‌شود، هزینه‌بر است.

سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید که این وزارت در تلاش است تا کار باقی مانده شبکه فایبر نوری را در افغانستان تکمیل کند و با تکمیل شدن این شبکه در کشور سرعت انترنت افزایش و قیمت آن کاهش خواهد یافت.

آقای الکوزی درباره مشکلات و انتقاد شهروندان از پایین آمدن کیفیت مخابراتی شرکت مخابراتی ام‌تی‌ان گفت که این شرکت تا پایان سال میلادی در افغانستان فعالیت دارد و در آغاز سال 2024 این شرکت با نام (M one) در کشور فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

او بیان داشت تغییرات پیش آمده در این شبکه‌ مخابراتی به حساب‌های کاربران شرکت ام‌تی‌ان تاثیر ندارد و تنها نام این شرکت تغییر می‌کند.

مسوولان وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گویند که در حال حاضر در افغانستان سیم‌کارت‌های غیر قانونی ممنوع است و ۲۲ الی ۲۳ میلیون جمعیت کشور سیم‌کارت‌های فعال دارند و بیش‌از ۱۲ میلیون دیگر از خدمات انترنت استفاده می‌کند.

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری

دهمین پروژه انکشاف مخابراتی به ارزش ۲۷.۵ میلیون دالر افتتاح شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد