دو-عامل-عمدۀ-تأخیر-در-آغاز-گفت‌وگوهای-بین-الافغانی

عدم تکمیل روند رهایی زندانیان و بلند ماندن سطح خشونت‌ها در کشور، دو عامل عمدۀ تأخیر در آغاز گفت‌وگوهای بین الافغانی پنداشته می‌شود که قرار است در دوحه برگزار شود.

به گزارش افغان نیوز: پس از اعلام آماده‌گی مشروط گروۀ طالبان به آغاز گفت‌وگوهای بین الافغانی، حکومت افغانستان باز هم تاکید کرد که حدود ۶۰۰ زندانی طالبان را به دلایل جرمی رها نخواهد کرد.

سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر طالبان در قطر در تویترش نوشت که این گروه آماده‌است که پس از عید قربان به گفت‌وگوهای میان افغانان حاضر می‌شوند، اما پیش از آن باید تمامی پنج‌هزار زندانی طالبان – بربنیاد فهرستی که این گروه به حکومت سپرده – آزاد شوند.

اما حکومت گفته‌است که بیش از پنج‌صد زندانیان طالبان بدلایلی رها نخواهند شد و طالبان باید نام‌های زندانیان دیگر را به حکومت بسپارند.

لطیف محمود، رییس رسانه‌های حکومت افغانستان گفته است که موضع دولت در مورد زندانیان گروه طالبان تغییر نکرده و دولت افغانستان در مورد نزدیک به ۶۰۰ زندانی طالب ملاحظات جرمی دارد و از گروه طالبان خواسته تا فهرست بدیل در این زمینه ارایه کند.

این درحالی است که بربنیاد توافق صلح میان امریکا و طالبان، باید تا پنج‌هزار زندانی طالبان از بند حکومت و یک‌هزار زندانی حکومت از بند طالبان آزاد شوند. اما تاکنون ۴۲۴۵ زندانی طالب از سوی حکومت و بیش از ۸۶۰ تن از نیروهای دولتی از سوی طالبان رها شده‌اند.

دو عامل عمدۀ تأخیر در آغاز گفت‌وگوهای بین الافغانی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد