دولت-افغانستان-در-امر-تامین-امنیت-شهروندان-ناکام-است

شماری از نهادهای مدنی درکابل ابراز میدارند؛ کشتار غیر نظامیان درمنطقه میرزاولنگ مصداق عینی جنایت جنگی بوده و وقوع اینگونه فجایع ناشی از ناتوانی دولت در امر تامین امنیت شهروندان کشور است.

به گزارش افغان نیوز: شماری از فعالان و نهادهای جامعه مدنی امروز پنجشنبه (19 – اسد) درکابل طی کنفرانس مطبوعاتی بیان داشته اند؛ قتل عام غیرنظامیان به شمول زنان وکودکان،آوره شدن صدها خانواده،تخریب و تاراج اموال و دارایی های مردم، خلاف ارزشهای انسانی و اسلامی و نقض آشکار موازین حقوق بشر وقواعد وتعهدات بین المللی میباشد.

فدامحمد شیرزاد یکتن از فعالان مدنی میگوید:« براساس کنوانسیون 9 دسامبر 1948 سازمان ملل راجع به پیش گیری و مجازات جنایت نسل کشی و حادثه میرزاولنگ مصداق از نسل کشی و جنایت جنگی است».

آقای شیرزاد می افزاید، امروز اگر تروریزم جنایت های جنگی و قتل عام علیه یک قوم و مذهب خاصی را در افغانستان انجام میدهند،فردا دیگر قوم و مذهب را هدف شان قرار خواهند داد.

وی گفت، گروهای تروریستی بدنبال تصفیه قومی ومذهبی بوده و با این رویکرد میخواهند که تفرقه قومی و مذهبی را در افغانستان دامن بزنند.

ازسوی هم محمد بشیر دانشور یکتن دیگر از فعالان مدنی میگوید: آنچه مایه نگرانی مردم افغانستان است، مورد حمله قرار گرفتن کتله خاص قومی و مذهبی توسط گروهای تروریستی است.

دانشجور اضافه کرده است، وضعیت حساس کنونی اقتضا میکند که مردم افغانستان اتحاد، انسجام و هماهنگی شان را حفظ کرده و در برابر بحران های پیش آمده وحدت شان را به نمایش بگذرانند.

قابل ذکر است که شماری از فعالان مدنی طی اعلامیه شان بیان داشته اند که حکومت وحدت ملی باید به رهایی کسانی که توسط گروهای تروریستی در این منطقه به گروگان و اسیر گرفته شده است، اقدام عملی وجدی داشته و کمک های لازمه بهداشتی و نیازمندی های اولیه زندگی را برای خانواده های قربانیان نمایند.

این در حالی است که  حدود پنج روز قبل گروه هزار نفری مهاجمان تروریستی بالای دره میرزاولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل حمله کرده اند که بیش از 50 نفرغیرنظامیان به شمول زنان و کودکان بصورت هدفمند قتل عام و گروگان گرفته شده اند.

با این حال مردم افغانستان و فعالان و نهادهای جامعه مدنی از حکومت، جامعه جهانی، نهادها و موسسات حقوق بشری خواستار رسیده گی به این جنایت جنگی شده و بیان داشته اند که بنیه های مالی،تجهیزاتی و ایدوئولوژیکی گروهای تروریستی بخصوص داعش و طالبان را شناسایی و اقدامات لازمه عملی را جهت ازبین بردن آنها روی دست بگیرند.

دولت افغانستان در امر تامین امنیت شهروندان ناکام است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد