دولت-با-طالبان-صلح-می‌کند-یا-معامله-

خانه صلح افغانستان، وضعیت کنونی کشور را نگران کننده خوانده و می‌گوید؛ هنوز مشخص نیست که دولت با طالبان صلح می‌کند و یا برگ معامله‌ای روی دست دارد.

به گزارش افغان نیوز؛ نگینه یاری، رئیس اجرایوی خانه صلح افغانستان، امروز سه‌شنبه( 5، اسد ) در یک نشست خبری گفت که همزمان با سقوط برخی ولسوالی‌ها، گزارش‌های نگران کننده‌ای از سلب آزادی‌های زنان در ساحات تحت تسلط طالبان منتشر می‌شود، اما زنان افغان آماده‌اند از حقوق شان دفاع کنند.

بانو یاری افزود؛ پروسه صلح تاکنون نتیجه خاصی در پی نداشته و این خود به وضعیت نامعلوم افغانستان افزوده است. اما زنان افغان پاسدار ارزش‌های دموکراتیک و دستاورد های بیست ساله شان هستند.

او تاکید کرد، «هنوز هم جای خالی ما در پروسه صلح حس می‌شود. از سوی هم، تجربه‌ها از نشست‌ها گذشته و تشدید حملات طالبان ثابت می‌کند که این گروه هیچ تغییری نکرده و هنوز هم به ظلم و ستم خود ادامه می‌دهد.»

در همین حال، نعیم ایوب‌زاده، عضو رهبری خانه صلح افغانستان گفت: جامعه جهانی و کشور‌های همسایه، به جای اینکه از ارزش‌ها و دستاورد‌های دو دهه گذشته‌ حمایت و حفاظت نمایند، نقش فعالی در ترویج افکار منفی، جنگ روانی و حمایت گروه تروریستی طالبان داشته اند که این خود جفای بزرگی به حق مردم، دموکراسی و آزادی بیان در افغانستان است.

آقای ابوب‌زاده اظهارداشت که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور بزرگترین دستاورد در طول بیست سال گذشته بوده و یگانه پاسدار ارزش‌های دموکراسی برای مردم افغانستان هستند.

وی اضافه کرد که حکومت از هر نوع محافظه کاری صرف نظر نموده و نقش ایالات متحده و سایر کشور های همسایه را در جنگ و صلح افغانستان برای مردم برملا نماید. 

وی در اخیر تاکید کرد که سیاسیون کشور باید از موقف‌های گروهی، سمتی و منافع شخصی شان صرف نظر نموده و روی یک اجماع ملی و برای حل این بحران تصمیم جمعی اتخاذ نمایند.

این درحالی است که جنگجویان گروه طالبان در مناطق تحت تسلط شان مکاتب دخترانه را بسته اند و در جزوه های تبلیغاتی که پخش کرده، بر شیوه لباس پوشیدن زنان نیز مقررات وضع کرده اند.

دولت با طالبان صلح می‌کند یا معامله؟

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد