دیدگاه-های-متفاوت-نمایندگان-مجلس-نسبت-به-تظاهرات-کابل

اعضای مجلس نمایندگان نسبت به تظاهرات روز جمعه در کابل که از سوی شماری از فعالان مدنی و باشندگان کابل راه اندازی شده بود، دیدگاه های متفاوتی دارند.

به گزارش افغان نیوز: در نشست عمومی امروز (شنبه 13جوزا) شماری از اعضای مجلس نمایندگان عملکرد پولیس را غیر قانونی دانسته و برخی دیگر تظاهرات دیروز را به کودتاه تشبیه کردند.

عبدالروف ابراهیمی رئیس مجلس نمایندگان؛ بیان کرد که تظاهرات حق اساسی مردم است و نیروهای امنیتی نباید در برابر معترضان آتش می گشودند.
وی با تقبیح کردن شلیک نیروهای امنیتی به سوی معترضان؛ گفت که روی پیشنهاد اعضای مجلس مبنی بر بررسی عملکرد پولیس و تظاهرکنندگان  روز گذشته کار صورت میگیرد.

غلام حسین ناصری نماینده مردم میدان وردک در پارلمان گفت که تظاهرات یکی از مولفههای نظام دموکراتیک است و حق هر افغان می باشد.

وی گفت که تظاهرات روز گذشته ملی بوده و هیچ رنگ و بوی قومی نداشت، همانگونه که قربانیان حادثه روز چهارشنبه از تمام اقوام افغانستان بودند

این نماینده مجلس حکومت را به ضعف مدیریت بحران فعلی در افغانستان متهم کرده و میگوید که این امر سبب شد تا نیروهای امنیتی در برابر تظاهر کنندگان سلاح بردارند.

محمد صالح سلجوقی نماینده مردم هرات در مجلس نیز بیان کرد که در حادثه روز چهار شنبه 650 نفر متضرر شده و بیش از شش هزار خانواده آسیب دیده اند.

وی گفت اکثر خانواده های آسیب دیده آمده بودند تا صدای شان را بلند کرده و احساسات شان را به نمایش بگذارند، اما حکومت صدای آنها را ناشنیده گرفته است.

اما برخی دیگر از اعضای مجلس نمایندگان مخالف این تظاهرات بودند و عملکرد معترضان را نادرست عنوان کردند.

عبیدالله بارکزی نماینده مردم ارزگان در مجلس گفت که این تظاهرات بیشتر به کودتاه شباهت داشت و پولیس مجبور به دفاع بوده است.

وی گفت که در میان معترضان افراد مسلح حضور داشتند و آنها باعث ایجاد خشونت گردیدند.

این عضو مجلس نمایندگان خواستار تعیین هیئت بی طرف گردید تا تظاهرات را بررسی نماید که چگونه این حرکت به خشونت کشیده شده است و افرادی که عامل این خشونت شده اند باید معلوم و مجازات شوند.

کمال ناصر اصولی نماینده مردم خوست نیز روند تظاهرات روز گذشته را نادرست عنوان کرده و گفته است نباید هیچ تجمعی برای تضعیف نظام صورت گیرد.

وی علاوه کرد که هدف اصلی مردم نباید سقوط نظام باشد، فرق نمیکند که در راس این نظام چی کسی قرار دارد، باید همه از نظام حمایت نمایند.

اصولی میگوید که استخبارات منطقه در تلاش است تا از نام های مختلف برای تضعیف دولت افغانستان کار گیرد و باید مردم بیدار باشند.

قابل ذکر است که تضاهرات روز گذشته که در مقابل جاده ریاست جمهوری به راه انداخته شد، هفت کشته و بیش از 30 زخمی از خود بر جا گذاشت.

 

دیدگاه های متفاوت نمایندگان مجلس نسبت به تظاهرات کابل

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد