رئیس-جمهور-گریه-را-کنار-گذاشت

یک جوان افغان پس از فاجعه امنیتی کابل، در پیامی به رئیس جمهور گفته که حق احساسات را ندارد، گریه را کنار گذاشته و در راستای صلح تلاش نماید، رئیس جمهور نیز سخنان این جوان را پذیرفته و برای دست یافتن به صلح تلاش می کند.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور کشور در کنفرانس ملی مشورتی صلح با بزرگان قومی، جهادی و نمایندگان شوراهای ولایتی گفت که باید تمام مردم در راستای صلح تلاش نماید.

رئیس‌جمهور کشور گفت که پیام همۀ شما این است که حاکمیت قانون در این خاک راه نجات می‌باشد.

وی اضافه کرد: پس از فاجعۀ کابل یک جوان برایم پیام فرستاد و گفت که رئیس‌جمهور حق احساسات را برایت نمی‌دهیم، ما شما را بخاطر این انتخاب نکرده ایم که گریه کنید، بلکه ترا برای این انتخاب نموده ایم که عزم پولادین داشته باشید و صلح را تعقیب کنید. ما این هدف را تعقیب می‌کنیم و ان شاالله به نتیجه می‌رسیم.

رئیس‌جمهور گفت: نیت، اراده و برنامه برای صلح اصل است. من می‌خواهم آرزوی که در قلب هر یک شما برای صلح وجود دارد، را انعکاس بدهم.

وی اضافه کرد که آینده ما وابسته به حاکمیت قانون است و باید پروسه صلح شفاف باشد و ما به عنوان مسئولین پس از چهل سال بحران و نا امیدی رسالت داریم تا به بحران نقطه پایان بگذاریم.

رئیس‌جمهور گفت: امروز در این تالار سرمایه‌های بزرگی اجتماعی جمع شده اند و باید سرمایه‌های بزرگ اجتماعی را در خدمت صلح قرار دهیم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه حقوق زنان در چارچوب صلح تأمین می‌شود، گفت که زنان افغانستان از خود نمایندگی می‌توانند، افکار زنان را افکار وارداتی نگوئید، این افکار از متن جامعه برخاسته و آینده این کشور را به شکل درست تمثیل کرده می‌تواند.

وی افزود: نمایندگان زنان افغانستان در مذاکرات صلح مستقیماً اشتراک خواهند داشت و همچنان اقوام و اقشار صلح طلب، اشتراک خواهند کرد.

در کنار نیت ها و پیام های مردم برای برقراری صلح، مشکلاتی نیز سر راه این روند قرار دارد.

رئیس جمهور می گوید که در افغانستان هیچ‌چیزی پنهانی صورت گرفته نمی‌تواند و تأکید کرد که بدون اصلاحات سرتاسری اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و اراده واضح، برقراری صلح دشوار است و صلح یکطرفه انجام شده نمی‌تواند، اگر نیت داشته باشیم باید قبول کنیم که صلح مذاکره می‌خواهد.

محمد اشرف غنی تصریح کرد که تا مساله مهاجرین و بی‌جاشدگان داخلی وجود داشته باشد، برقراری صلح مشکل است و باید حاکمیت قانون و اراده در راستای تأمین صلح داشته باشیم.

وی گفت که ما پدیده اساسی را گم کرده ایم که آن صلح و فضای همدیگر پذیری است. صلح باید زمینۀ هم‌دیگر پذیری را فراهم نماید.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد که ما باید یک جنبش مردمی را به وجود آوریم، حرکتی که درهر قریه برای آنانی که تفنگ بر دوش دارند، بگوید که دیگر تفنگ را دور کن.

وی در اخیر سخنانش گفت که موانع برسر راه  صلح در این کشور وجود دارد که یکی از آن غصب زمین است. ما تا هنوز چهارصد هزار جریب زمین را از غاصبین  گرفته ایم و اکنون که اجماع بر سر صلح وجود دارد، موانع نیز برداشته شود.

قابل ذکر است که در جریان سال های اخیر حکومت افغانستان بار ها خواستار صلح با گروه طالبان و سایر گروه های مخالف مسلح شده است، اما این گروه ها تاکنون به روند صلح روی خوش نشان ندارده اند.

رئیس جمهور گریه را کنار گذاشت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد