رئیس-جمهورغنی-با-شماری-از-مقام-های-کشور-های-جهان-دیدار-کرد

رئیس جمهورغنی در جریان سفرش به شهر مونیخ آلمان با شماری از مقام های کشور های منطقه و جهان دیدار کرده و در مورد مبارزه با ترویزم بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش افغان نیوز: محمداشرف غنی کشور در سفر به آلمان و در حاشیۀ "کنفرانس امنیتی مونیخ" روز گذشته با برخی سران و مقامات عالی رتبۀ کشورهای اشتراک کننده در این کنفرانس به گونۀ جداگانه دیدار و گفتگو کرد.

رئیسجمهورغنی و انگلا مرکل صدراعظم آلمان در دیدار شان روی همکاریهای دو کشور در بخشهای مختلف، گسترش روابط میان افغانستان و آلمان و مسایل عمدۀ منطقوی بحث و تبادل نظر کردند. در این دیدار رئیس‌جمهور غنی از همکاریهای آلمان در بخشهای مختلف با افغانستان تشکری کرد و دو طرف بر تداوم همکاری‌ها تأکید کردند.

رئیسجمهور غنی در دیداری با الهام حیدرعلی‌اف رئیسجمهوریآذربایجان، روی موضوعات مختلف به خصوص همکاری‌های امنیتی و اقتصادی، سرمایه‌گذاری در بخش‌های سمنت، نساجی و اعمار بندها صحبت کردند.

در این دیدار روسای جمهور دوکشور موافقت کردند که افغانستان شامل تعرفات گمرگی گردد، تا در بخش ترانزیت و صادرات کالاها با قیمت مشابه با کشورهای دیگر مانند آذربایجان، کروشیا و ترکیه از آن استفاده نماید.

هردو جانب روی همکاریهای مشترک افغانستان و آذربایجان در عرصههای مختلف صحبت کردند و بر تحکیم روابط میان دوکشور تأکید ورزیدند.

رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و جورجی کویریکشویلی صدراعظم گرجستان در دیدار شان در شهر مونیخ، روی موضوعات مختلف به ویژه تجارت و ترانزیت بحث و تبادل نظر کردند و برگسترش همکاریها میان دوکشور تأکید نمودند.

در این دیدار، رئیسجمهورغنی گفت که افغانستان و گرجستان جزء راه لاجورد میباشند و باید در استفاده از این مسیر سرعت بخشیده شود. وی افزود که راه آهن افغانستان از غرب این کشور بسوی ترکمنستان به زودی به بهره برداری خواهد رسید که زمینۀ استفادۀ بهتر از راه لاجورد را فراهم خواهد ساخت.

در این سفر، رئیس‏ جمهور محمداشرف غنی با خانم کولیندا گرابار کیتارووک رئیس‌جمهور کروشیا نیز دیدار کرد. سران دوکشور روی تداوم همکاریها در بخشهای گوناگون به خصوص انکشاف سکتور خصوصی صحبت و گفتگو کردند.

رئیس جمهور کروشیا از ادامه کمک و همکاریهای کشورش به ویژه از طریق نیروهای مأموریت حمایت قاطع با افغانستان اطمینان داده و درعرصه آموزش کودکان بیسرپرست نیز وعدۀ همکاری سپرد.

وی از رئیس جمهورغنی دعوت کرد که در فرصت مناسب به کروشیا سفر نماید. در مقابل رئیسجمهور کشور ضمن تشکری از دعوت رئیسجمهور کروشیا گفت، در یک فرصت مناسب از آن کشور دیدن خواهد کرد.

رئیسجمهور محمداشرف غنی با جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا دیدار کرد. دوطرف پیرامون مسایل مختلف به خصوص، تجهیز و تمویل نیروهای امنیتی ودفاعی افغانستان و همچنان مبارزه با تروریزم و مسایل منطقوی بحث و تبادل نظر کردند.

همچنان رئیسجمهوری اسلامی افغانستان در اقامتگاهاش با مایکل فالون وزیر دفاع بریتانیا دیدار کرد و دو جانب در خصوص همکاری‌های دو کشور و همچنان موضوعات مورد علاقه بحث و تبادل نظر کردند.

محمداشرف غنی رئیسجمهور کشور با ارنا سولبرگ صدراعظم کشور شاهی ناروی دیدار کرد و هردو جانب روی امنیت، صلح و ثبات و مسایل مورد علاقه بحث و تبادل نظر کردند. آقای سولبرگ ضمن ستایش از کارکردهای حکومت افغانستان گفت، از اینکه افغانستان در یک مسیر خوب در حرکت است، خرسندم.

رئیسجمهور کشور از همکاریهای انکشافی ناروی با افغانستان تشکری کرده گفت، آن کشور در بخش مهار آب‌ها، ایجاد بندها، تولید برق و آموزش‌های مسلکی دارای تجارب ارزنده میباشد. وی از صدراعظم ناروی خواست که در این زمینهها تجارب آن کشور را با افغانستان شریک سازد.

صدراعظم کشور شاهی ناروی، از کمک و همکاریهای کشورش با افغانستان در عرصه‌های مختلف به خصوص در زمینۀ اقتصادی اطمینان داده، گفت که آماده هستیم در بخش توانمندسازی اقتصادی زنان همکاری نمائیم.

رئیسجمهور غنی با اشاره به روند مذاکرات صلح گفت، حکومت افغانستان دروازه‌های گفتگوهای صلح را باز گذاشته که با استفاده از آن، حزب اسلامی از طریق انجام مذاکرات بینالافغانی به این روند پیوست، اما طالبان تا هنوز از این فرصت استفاده ننموده اند.

رئیسجمهور کشور با تأکید گفت که حکومت افغانستان با گروههای تروریستی که دست به کشتار مردم میزنند، مذاکره نمیکند. وی علاوه کرد، باوجود اینکه افغانستان طرفدار تأمین صلح و ثبات میباشد، اما عواملی هنوز هستند که صلح را در منطقه به نفع خود نمی‌بینند.

صدراعظم کشور شاهی ناروی بر مبارزه با تروریزم تأکید کرده اظهار نمود که گروه‌های تروریستی به خصوص داعش در افغانستان مصروف فعالیت‌های مخربانه است که هر روز به ناامنی دراین کشور میافزاید.

در این دیدار که وزیر دفاع آن کشور نیز حضور داشت، از روحیۀ قوی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به ویژه قوای خاص به نیکی یاد کرده گفت، در اکثر موارد نیروهای ناروی در افغانستان از این نیروها میآموزند. دو جانب بر گسترش همکاری‌ها نیز تأکید ورزیدند.

رئیسجمهوری اسلامی افغانستان با عادل الجبیر وزیر امور خارجۀ عربستان سعودی در اقامتگاهاش دیدار و گفتگو کرد. هردو جانب در خصوص مسایل مورد علاقه بحث و تبادل نظر کردند و بر همکاریهای بیشتر در عرصههای مختلف میان افغانستان و عربستان سعودی تأکید کردند.

رئیسجمهور محمداشرف غنی در اقامتگاه اش با میدلین البرایت وزیر خارجۀ اسبق ایالات متحدۀ امریکا و رئیس "البرایت گروپ" دیدار و گفتگو کرد. دوطرف درمورد جذب سرمایهگذاریها به ویژه روی استخراج و تولید معادن افغانستان و نیز جستجو راههای همکاری و انکشافی که بتواند اشتغال دوامدار و سرمایهگذاری موثر را ایجاد نماید، صحبت کردند.

رئیس جمهورغنی در دیدار با بیل گیتس رئیس کمپنی مایکروسافت در خصوص کمک برای امحای پولیو و نیز پیرامون استفاده از تکنالوژی مدرن برای انتخابات افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.

رئیس جمهورغنی با شماری از مقام های کشور های جهان دیدار کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد