روئسا-و-منشی-کمیته‌های-گانه-جرگه-انتخاب-شدند

دومین روز برگزاری جرگه مشورتی صلح روز سه شنبه(۱۰، ثور) با انتخاب روئسا و منشی کمیته‌های ۵۱ گانه این جرگه پایان یافت.

به گزارش افغان نیوز: روز سه‌شنبه (10 ثور) دومین روز برگزاری جرگه مشورتی صلح بود که بدون بحث روی آجندای اصلی جرگه به پایان رسید. اما روئسا و منشی کمیته‌های 51 گانه جرگه انتخاب شدند و بعد از ظهر هم اعضای جرگه مصروف انتخاب معاونان و منشی‌های جرگه بودند.

هرچند عدم انتخاب زنان در کمیته‌های 51 گانه جرگه یکی از چالش‌های این جرگه خوانده می‌شد؛ اما حلیمه وردک یکی از اشتراک کنندگان این جرگه گفت: در مجموع 3 تا 4 زن به عنوان رییس در کمیته‌ها گزینش شده ولی تعداد منشی‌های  از میان خانم ها قابل ملاحظه است.

خانم وردک تاکید کرد: "ما زنان نمی‌خواهیم دوباره به عقب برگردیم چون بسیار رنج دیده‌ایم؛ ما می‌خواهیم در تمامی عرصه‌ها به ویژه در عرصه تعلیمی و سیاسی پیشرفت کنیم."

برخی از اعضای جرگه حکومت را به دخالت در امور جرگه متهم می‌کردند و تاکید داشتند که بر نحوه پیشنهاد رییس و اعضای هیات اداری هنوز هم ملاحظه دارند.

برشنا حجیر یکی از اشتراک کنندگان جرگه مشورتی صلح به افغان نیوز گفت: افراد هستند که به نوعی در امور کاری کمیته های کاری لوی جرگه دخالت میکنند و وابسته به حکومت اند.

اما جمال الدین بدر دیگر عضو جرگه گفت: حکومت هیچ گونه خواست خود را بر ما تحمیل نمی‌تواند؛ "ما تمامی اعضای جرگه از مردم افغانستان نمایندگی می‌کنیم؛ تمام مشکلات را درک می‌کنیم و آنچه که به منافع ملی باشد تصمیم خواهیم گرفت".

عبدالرشید ایوبی سخنگوی جرگه مشورتی صلح نیز در این مورد گفت که اعضای جرگه پیشنهاد تحمیلی هیات اداری را نپذیرفتند و این نشاندهنده عدم سانسور در جرگه است.

آقای ایوبی نیز تاکید کرد که تا هنوز لویه جرگه مشورتی روی آجندای رسمی بحث نکرده است.

آقای غنی در بیانیه افتتاحیه جرگه مشورتی صلح اعلام کرد که این جرگه چارچوب مذاکرات حکومت با طالبان را تعیین خواهد کرد.

این درحالی است که روز اول جرگه مشورتی صلح چند تن به عنوان معاونان و منشی‌های جرگه از سوی کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح پیشنهاد شده بود که با مخالفت اعضای جرگه مواجه شد و انتخاب اعضای هیات اداری تا پایان امروز باقی مانده بود.

جرگه مشورتی صلح روز گذشته در غیاب اکثر چهره‌های سیاسی با سخنرانی افتتاحیه رییس جمهور غنی آغاز به کار کرد و عبدالرب رسول سیاف هم به عنوان رییس این جرگه پیشنهاد و تایید شد.

روئسا و منشی کمیته‌های 51 گانه جرگه انتخاب شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد