روایت‌های-متضاد-ارگ-و-طالبان-از-روند-رهایی-زندانیان

گروه طالبان می‌گوید که حدود ۶۵ زندانی هنوز هم از سوی دولت آزاد نشده‌اند؛ اما ارگ ریاست جمهوری این ادعای طالبان را دربارۀ عدم رهایی زندانیان شان نادرست می‌داند.

به گزارش افغان نیوز: گروه طالبان می‌گوید که بر اساس محاسبه آن‌ها هنوزهم حدود ۶۵ زندانی در بند دولت افغانستان قرار دارند. به گفته طالبان، این موضوع یکی از دلایل تاخیر در آغاز مذاکرات صلح افغانستان است.

ریاست جمهوری می‌گوید که ادعای طالبان دربارۀ رها نشدن نزدیک به صد زندانی این گروه نادرست است و روند رهایی زندانیان طالبان بربنیاد فهرست این گروه، پایان یافته‌است.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی رییس‌جمهور در این باره گفت: «در حال حاضر از لیست طالبان هیچ زندانی نزد حکومت افغانستان باقی نمانده‌است و انتظار ما این است که طالبان برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آماده‌گی‌های شان را بگیرند.»

اما، طالبان یک بار دیگر هشدار می‌دهند که اگر نزدیک به صد زندانی آنان بربنیاد فهرست این گروه رها نشودند، گفت‌وگوهای میان افغانان آغاز نخواهند شد.

با این همه، حکومت افغانستان می‌پذیرد که تاکنون شش زندانی طالبان که فرانسه و استرالیا دربارۀ رهایی آنان ملاحظه دارند، به قطر انتقال نیافته‌اند.

این درحالی است که رویترز از زبان برخی مقام‌های امریکایی گزارش می‌دهد که قرار است رییس‌جمهور امریکا در روزهای نزدیک شمار نیروهای امریکایی در افغانستان را کاهش دهد.

رهایی پنج هزار زندانی طالبان و یک هزار زندانی دولت از سوی این گروه از مواد اصلی موافقتنامه صلح است که به تاریخ دهم حوت سال گذشته به امضا رسید.

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که تا کنون حدود ۵۵۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده و این روند تکمیل شده و طالبان باید بدون کدام بهانه و تاخیر مذاکرات صلح را آغاز کند.

روایت‌های متضاد ارگ و طالبان از روند رهایی زندانیان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد