رییس-جمهور-حکم-آزادی-زندانی-طالبان-را-امضا-می‌کنم

رییس جمهور غنی در پایان کار لویه‌جرگه مشورتی صلح از عملی شدن قطع‌نامه ۲۵ ماده‌ی این جرگه از سوی حکومت اطمینان داده و گفت: اکنون انتخاب با طالبان است که خواسته‌های لویه جرگه را برای آتش بس و انکشاف سراسری بپذیرند.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور امروز یک‌شنه( 19 اسد) در پایان کار سه روزه لویه جرگه مشورتی گفت که راه رسیدن به صلح پر خم و پیچ است؛ اما افغانستان ظرفیت تامین  صلح را دارد و جنگ را حل نبوده و تنها صلح راه همسویی است.

او گفت که بر اساس اجماع و فیصله لویه جرگه،  حکم رهایی 400 زندانی طالبان را امضا می کند و زندانیان نیروهای امنیتی و دفاعی که لویه جرگه خواستار رهایی آنان شده را نیز در بیست‌و هشتم ماه اسد آزاد می سازد.

رییس جمهور غنی گفت که فتوایی عالمان دین، راه را برای صلح باز کرد و یکبار دیگر مردم افغانستان از آنان می خواهد که توصیه صلح را ادامه بدهند.

آقای غنی افزود که جرگه، معضل 40 سال افغانستان را به پایان می رساند و افغانستان در همکاری با کشور های منطقه و همسویی با جهان به پیش خواهد رفت. او گفت که جامعه جهانی برای مبدل شدن افغانستان به یک کشور مستقل، آزاد و با ثبات توافق نظر دارد.

به گفته آقای غنی، در راه رسیدن به صلح ابهام وجود دارد، اما اراده ملی برای تامین صلح در کشور  وجود دارد و مردم افغانستان می توانند پروسه صلح را به نتیجه برسانند.

او گفت که غیر از صلح دیگر هیچ راه برای مردم افغانستان وجود ندارد و حکومت اراده دارد تا خشونت‌های چهل ساله به ویژه خشونت های 18 سال پسین را پایان ببخشد.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی و رییس لویه جرگه مشورتی صلح گفت که  در سه روز گذشته اعضای جرگه مشورتی  بحث‌ها را از عمق احساس و بر حسب نیاز مردم افغانستان انجام دادند و این جرگه بر خلاف کسانی که آنرا نمایشی و فرمایشی می‌خواندند،  فرمایشی نبوده است.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین نیز در پایان کار جرگه مشورتی گفت که جرکه مشورتی مردم افغانستان را به آرزوی دیرینه‌ای شان که صلح است نزدیک کرده  و« صلح زندگی است و در صلح عزت  و آرامش است».

او گفت: «خبر دارم که پس ازسه روز رهایی 400 زندانی گروه طالبان از بند حکومت که جرگه مشورتی رهایی آنان را تایید کرده مذاکرات بین الافغانی با طالبان آغاز خواهد شد».

آقای کرزی افزود که نگرانی در مورد آزادی، حفظ حقوق زنان و دست آوردهای 18 ساله وجود دارد، اما باید با آمدن صلح این دست آوردها حفظ و به درستی آز آنها پاسدارس شود. او تاکید کرد:  «از همسایه‌های افغانستان دوستی می خواهیم و مداخله در امور کشور نمی خواهیم و ما با آنها دوستی می کنیم».

رییس جمهور پیشین خطاب به طالبان گفت که دیگر به جنگ و خشونت‌ها ادامه نداده و جنگ را بس کنید و لویه جرگه مشورتی زمینه را برای مذاکرات فراهم کرده است.

این درحالی است که در ماده هفتم قطع‌نامه جرگه مشورتی صلح آمده است که با توجه به اینکه دولت به رهایی زندانیان طالب اقدام مینماید، جرگه از طالبان نیز میخواهد تا مكلفیت شان را در رهایی تمام اسیران ملكی و نظامی دولت ادا و آنها را عاجل رها نمایند.

لویه‌جرگه مشورتی صلح که به تاریخ ۱۷ اسد سال جاری  (۱۳۹۹ )آغاز و به مدت سه روز ادامه یافت، امروز یک‌شنبه(19، اسد) قطع‌نامه‌ 25 ماده‌ی را در پیوند به رهایی 400 زندانی طالبان و روند صلح در افغانستان صادر نمود.

رییس جمهور: حکم آزادی 400 زندانی طالبان را امضا می‌کنم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد