رییس-جمهورغنی-موظف-هستم-از-خونریزی-جلوگیری-کنم

رییس جمهور غنی: اولین وظیفه من این است که از خونریزی جلوگیری کنم، زیرا مردم خواستار صلح و قطع جنگ هستند و طالبان نیز باید این خواست مردم افغانستان را بپذیرند.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور، امروز شنبه(9، سرطان) طی یک کنفرانس خبری در مورد آتش بس و صلح گفت که بحث ما در رابطه به صلح در چوکات دین مبین اسلام و متعلق به رفتار پيامبر (ص) است، زیرا زندگی او برای ما یک الگوی بارز می باشد. بنابر این همانطوری که طرف جنگ را تعریف کردیم، حالا طرف صلح را نیز تعریف کرده می توانیم.

وی افزود، نظام و دولت فعلی میراث جهاد برحق مردم افغانستان می باشد. بنابراین، تصمیم گیری در مورد صلح نیز متعلق به ملت بوده و به اساس سلیقه گرفته نمی شود.

در استراتیژی امریکا در رابطه به افغانستان و جنوب آسیا، هدف از استعمال قوه صلح است. هدف یک افغانستان با ثبات و امن در یک منطقه با ثبات و امن است.

آقای غنی تاکید داشت که این (آتش بس) یک تجربه کنترول شده بود. زیرا اگر ما اول منتظر این می بودیم که پیمان صلح به امضا برسد و بر اساس آن آتش بس صورت گیرد، باید تا زمان نامعلوم منتظر اقدام برای توقف خونریزی می بودیم.

غنی گفت؛ پیمان صلح به شکل پنهانی صورت گرفته نمی تواند، زیرا سیاست صلح افغانستان یک سیاست باز و مبتنی بر مذاکره است، بنابراین اعلام آتش بس ما مشروعیت دینی و اسلامی داشت به همین خاطر با استقبال گرم مردم و جهان قرار گرفت.

رییس جمهور غنی اظهار داشت که تفکیک بین آتش بس، صلح و پیمان صلح ضروری است، روزی که به پیمان صلح برسیم، به تائید و تصویب نیاز دارد.

وی همچنان افزود؛ مساله داخلی صلح افغانستان سه بعد دارد مردم، حکومت و طالبان؛ مردم خواستار صلح و قطع جنگ هستند. حکومت این خواست مردم را پذیرفته است، زمان آن است که طالبان نیز جواب مثبت بدهند. بنا براین اولین وظیفه من این است که از خونریزی جلوگیری کنم و و آمادگی برای آغاز گفتگو صلح بین الافغانی را داشته باشم.

من اطمینان میدهم که در زمان آغاز مذکرات نظریات همه اقشار در نظر گرفته میشود. از آغاز حادثه هفت ثور تا کنون طرح عملی برای حل بحران نزد احزاب و گروه ها متاسفانه وجود نداشت.

اشرف غنی بیان داشت که ملت ما بزرگ است و من بالای مردم خود افتخار میکنم که ظرفیت و خویشتن داری شان را نشان دادند، بجای ابراز خشم بر طالبان با آنها رو بروی شدند. قشر سیاسی ما نیز باید از مردم بیاموزند، که چگونه از خود حوصله نشان دادند، احترام به احساسات مردم مهم و لازم است و نباید در مقابل احساسات مردم قرار گیرند.

رییس جمهورغنی: موظف هستم از خونریزی جلوگیری کنم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد