زمان-سپردن-لیست-کاندیدان-کمیشنران-کمیسیون‌های-انتخاباتی-امشب-به-پایان-می‌رسد

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور می‌گوید: موعد سپردن لیست کاندیدان برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی امشب پایان می‌یابد و پس از تکمیل شدن لیست، اسناد کاندیدان بررسی و بعداً پروسه گزینش کمیشنران آغاز می‌گردد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور گفته است که زمان سپردن لیست کاندیدان کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی امشب به پایان می‌رسد و  پس از تکمیل شدن لیست، اسناد کاندیدان بررسی و بعداً پروسه گزینش کمیشنران آغاز می‌گردد.

هفته گذشته طرح تعدیل قانون انتخابات پس از تصویب در کابینه توسط رئیس جمهور غنی توشیح و اجرایی شد که پس از توشیح این طرح، ریاست جمهوری افغانستان اعلان کرد که کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی عزل شده‌اند.

بر بنیاد قانون جدید انتخابات، احزاب سیاسی که در وزارت عدلیه ثبت باشند و هم‌چنان جامعه مدنی مربوط به انتخابات باید فهرست ۹۰ تن را به ریاست جمهوری واگذار کنند تا رئیس جمهور از این میان ۱۳ تن را به حیث کمیشنران و دو تن دیگر را به حیث رؤسای دارالانشا های کمیسیون‌های انتخاباتی تعیین کند.

در قانون انتخابات آمده‌است که در گزینش کمیشنران باید توازن قومی و سمتی در نظر گرفته شود.

انتخابات ولسی جرگه افغانستان حدود چهار ماه قبل برگزار گردید اما کاندیدان ولسی جرگه می‌گویند، کمیشنران قبلی در تقلب انتخابات ولسی جرگه دست داشتند.

در عین حال شماری از نهاد‌های ناظر انتخابات می‌گویند، لیست ۱۵ نفری از سوی آنان به ریاست جمهوری فرستاده شده و حالا ریاست جمهوری مصروف بررسی اسناد آن‌هاست.

ظرف چند روز آینده معلوم می‌گردد که آیا با توجه به شرایط قانون جدید انتخابات برای نامزدان رأی داده شده‌است یا خیر.

زمان سپردن لیست کاندیدان کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی امشب به پایان می‌رسد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد