زنان-در-مشارکت-سیاسی-نقش-سمبولیک-دارند

نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و زنان افغانستان گفته است که برای ایجاد یک جامعه مرفه، توسعه‌ یافته و رسیدن به صلح و امنیت نیازمند حضور فعال و موثر تمام شهروندان هستیم در حالیکه زنان در مشارکت سیاسی نقش کمرنگ و سمبولیک دارند.

به گزارش افغان نیوز: عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان امروز چهارشنبه(17 – عقرب) در کابل، در نشست خبری پیرامون، شریک سازی بیانیه سیاسی زنان افغانستان در مورد صلح، امنیت و مشارکت سیاسی زنان گفت:« پیشرفت، صلح و امنیت کشور بدون مشارکت همه جانبه زنان ممکن نیست».

آقای عبدالله افزود، مشارکت زنان در شورای عالی صلح یک گام مثبت بوده و در این مشارکت نباید هیچ نوع تبعیض و تفکیک جنسیتی وجود داشته باشد.

وی علاوه نمود که دولت متعهد به حضور و مشارکت سیاسی زنان در شورای عالی صلح بوده و از فعالیت زنان در تمام عرصه ها مبنی بر حفظ منافع و مصالح ملی حمایت می کند.

رئیس اجرائیه کشور از تعهد دوامدار حکومت وحدت ملی اطمینان داده و اظهار م یدارد که در عرصه امنیت، برای زنان که با ارگان های امنیتی حکومت همکار و همگام می باشند، باید فضا و محیط امنیتی تغیر نموده و از تسهیلات لازم و امکانات درست برخوردار باشند.

عبدالله می گوید که هیچ کشوری بدون نصف نفوس شان که زنان تشکیل میدهند به صلح، امنیت و توسعه نمی رسند.

از سوی هم زرقا یفتلی، رئیس نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و اطفال کشور می گوید:« زنان افغان در سال های اخیر به حقوق اساسی شان دسترسی نداشته و سهم زنان در امنیت و مشارکت سیاسی نسبت به سال های قبل کمرنگ شده است».

وی می افزاید، آزار و اذیت جنسی زنان و نبود امنیت درکشور از چالش های عمده و اساسی است که مانع پیشرفت و سهم گیری آنان در مشارکت های سیاسی و امنیتی شده است.

وی علاوه نمود، در ترکیب شورای عالی صلح، بیشتر اعضای احزاب جهادی، سران قبائل و اعضای پیشین گروه طالبان هستند.

به گفته خانم یفتلی، برخورد سیاسی دوگانه، موجودیت تبعیض جنسیتی، مشارکت ضعیف زنان و اختلاف نظر درتصامیم و موضع گیری ها از چالش های است که بر مشارکت پر رنگ زنان اثر می گذارد.

وی تاکید داشت که سهیم سازی 30 درصدی زنان در مرکز و ولایت ها در استراتژی شورای عالی صلح بیان شده است، اما اکنون حضور زنان در ترکیب شورا 21 درصد است و در کمیته های ولایتی صلح، آمار مشخصی از حضور زنان موجود نیست.

رئیس نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و اطفال تاکید دارد که حکومت باید از حضور زنان در گفتگو های صلح با طالبان اطمینان داده و برنامه های ظرفیت سازی را در عرصه  پولیس، اردو و امنیت دایر کند.

خانم یفتلی گفت، شناسایی و استخدام زنان در عرصه مشارکت سیاسی و احراز پست های مهم دولتی بر اساس توانایی و ظرفیت صورت گیرد.

این درحالی است که شمار زیادی از فعالان زن از نا امنی ها، آزار و اذیت جنسی و نادیده گرفتن آنان درمشارکت سیاسی شاکی بوده  و اظهار می دارند که حکومت باید از حضور و مشارکت فعال زنان در روند صلح برا اساس پلان عمل ملی اطمینان داده و امنیت شهروندان را تامین نماید.

زنان در مشارکت سیاسی نقش سمبولیک دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد