زندانیان-طالبان-باید-بدون-قید-و-شرط-از-بند-حکومت-رها-شوند

مجمع مردمی صلح افغانستان می‌گوید که حکومت باید دست از بهانه جویی بردارد و زندانیان گروه طالبان را بدون قید و شرط به خاطر آغاز گفتگو های بین الافغانی از بند رها نماید.

به گزارش افغان نیوز: سید اکبرآغا، عضو پیشین گروه طالبان امروز پنج‌شنبه( 2، اسد ) طی یک کنفرانس خبری در کابل اظهارداشت که حکومت باید زندانیان طالبان را آزاد سازد تا این گروه خشونت ها را کاهش دهد. در صورت که 600 عضو این گروه از زندان دولت رها نشوند، خشونت ها همین گونه ادامه خواهد یافت.

این عضو پشین گروه طالبان بیان کرد، رهایی زندانیان یکی از پیش شرط های گفتگو های بین الافغانی بوده است. اما اکنون حکومت به‌دلیل عدم میکانیزم درست به دنبال سود جویی برآمده و می‌خواهد مسیر اصلی گفتگو ها را منحرف سازد. بنابراین، روندی که حکومت افغانستان و امریکا برای گفتگو های صلح به پیش گرفته اند، به دلیل نبود صداقت، به ناکامی خواهد انجامید.

از سوی هم، مولوی قلم الدین، رهبر حزب انقلاب اسلامی گفت: مردم افغانستان تشنه‌ای صلح اند اما رئیس شورای عالی مصالحه و آقای رئیس جمهور غنی در امر رهایی زندانیان باقی مانده طالبان تعلل می‌کنند و باید هرچه زودتر رها سازند تا زمینه گفتگو های بین الافغانی فراهم شود.

وی افزود: حکومت باید برای رسیدن به یک صلح سراسری، اجماع بزرگ ملی را شکل دهد تا تمام اقشار جامعه در آن حضور داشته باشند؛ زیرا گفتگو های صلح حق هر افغان است.

وی همچنان پیش برد پروسه صلح  رانگران کننده خواند و گفت؛ «تاهنوز تشکیلات شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نهایی نگردیده و هیچ آمادگی برای پیش برد روند صلح وجود ندارد. از این‌رو، رهبران سیاسی در حالت سردر گمی به سر می‌برند و دنبال بهانه جویی هستند.»

آقای قلم الدین اضافه کرد، سران حکومت باید به اختلافات سیاسی و درونی خویش نقطه پایان دهند و روی یک اجندای ملی که منافع اولیای کشور در آن وجود داشته باشد، کار نمایند.

از سوی هم، مولوی تره‌خیل، عضو شورای علمای افغانستان، رهبری حکومت را شرم آور دانسته و گفت: تیم مذاکره کننده همه شمول و دربرگیرنده تمام لایه ها و اقشار اجتماعی این کشور نیست. به گفته وی، حکومت به خاطری خیر و سلامت افغانستان باید زندانیان را رها سازد تا گفتگو های بین الافغانی آغاز گردد. در صورتی که حکومت زندانیان باقی مانده طالبان را رها نسازد، گفتگو های بین الافغانی صورت نخواهد گرفت.

در همین حال، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، امروز پنج شنبه(2، سرطان) در صفحۀ تویتری خود نوشته است که در 24 ساعت گذشته خشونت ها در افغانستان بسیار خشن بوده است. به گفته وی، امریکا حملات اخیر طالبان را که در آنها بسیاری از افغانان جانهای شان را ازدست دادهاند، نکوهش می‌کند.

این درحالی است که یوناما نیز از گروه طالبان خواسته است تا در روز های عید سعید قربان جنگ را کنار گذاشته و آتش‌بس اعلام کنند. به گفته یوناما، آتش بس در روز های عید قربان می تواند زمینه گفتگو های بین الافغانی با گروه طالبان را فراهم سازد.

زندانیان طالبان باید بدون قید و شرط از بند حکومت رها شوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد