سازمان-شانگهای-باید-به-امنیت-منطقه‌ی-توجه-کند-افغانستان-قربانی-تروریزم-جهانی-است

دکتور عبدالله عبدالله در پانزدهمین نشست سران حکومت‌های سازمان همکاری‌های شانگهای بیان داشت که مردم افغانستان قربانی تروریستانی هستند که ریشه بیرونی دارند و باید اعضای سازمان شانگهای به امنیت منطقه‌ی توجه کند.

به گزارش افغان خبر: دکتور عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در پازدهمین کنفرانس سران حکومت‌های سازمان همکاری های شانگهای به نمایندگی از افغانستان شرکت کرده و در این مجمع ایراد بیانیه کرد، که در زیر بیانیه کامل آن آورده شد.

جلالتمآبان٬ خانم‌ها و آقایان!

امروز باردیگر زیرچتر سازمان همکاری‌های شانگهای گرد آمده‌ایم تا در باره قضایای مهمی که به صلح جمعی٬ امنیت و رفاه ما ارتباط می‌گیرد بحث نماییم.

این سه هدف و خواست عمده، بدون یک دیدگاه مشترک٬ اراده سیاسی٬ همآهنگی و همکاری برآورده نمی‌شود. با استفاده از سازمان همکاری‌های شانگهای و همچنان دیگر سازوکارهای منطقه‌ای است که می‌توانیم این دیدگاه را به واقعیت تبدیل نماییم.

افغانستان به سازمان همکاری‌های شانگهای به مثابه سازوکار منطقه‌ای برای بحث در باره دهشت افگنی٬ افراط‌گرایی خشونتگرا٬ جدایی‌طلبی و مبارزه با موادمخدر با برداشتن گام‌های استوار برای اعتماد سازی٬ توسعه همکاری‌های اقتصادی و امنیتی، اهمیت ویژه‌ای قائل است. درخواست افغانستان برای عضویت دایمی در این سازمان، شاهد عزم متین حکومتم برای سهم‌گیری و کمک در مباحث و سیاست‌هایی است که از سوی این سازمان اتخاذ می‌گردد. بنابراین از اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای می‌خواهم تا از عضویت دائمی افغانستان در این سازمان، حمایت نمایند.

جلالتمآب رئیس!

افغانستان در یک مرحله دشوار و حساس قراردارد. در دوسال گذشته، حکومت وحدت ملی افغانستان تلاش نموده تا دستاوردهای ارزشمند ۱۵ سال گذشته را حفظ نماید و گام‌های متینی در جنگ علیه دهشت‌افگنی٬ بهبود حکومت‌داری خوب٬ توسعه حاکمیت قانون٬ محدودسازی فساد٬ تطبیق اصلاحات انتخاباتی٬ توسعه همکاری‌های منطقه‌ای٬ زمینه‌سازی برای تقویه فعالیت‌های بخش خصوصی٬ سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی بردارد.

امنیت و ثبات، هنوزهم مایه نگرانی مردم و حکومت افغانستان است. تلاش‌های صادقانه ما برای مذاکره با طالبان و جلب توجه پاکستان برای حمایت از روند صلح، تاهنوز هیچ نتیجه قطعیی درپی نداشته‌است. گروه‌های مختلف دهشت‌ا‌فگن و گروهای شبه‌نظامی با داشتن عمق و ریشه در بیرون از مرزهای افغانستان٬ در چندین ولایت، مشغول ادامه جنگ‌های فرسایشی‌اند. این گروه‌ها تلاش‌دارند با عملیات‌های انتحاری و کشتن افراد ملکی، صلح و آرامش را برهم زنند. ولی تلاش‌های آنان ناکام گردیده و نیروهای شجاعِ دفاعی و امنیتی افغانستان به مبارزه تمام عیارخویش علیه آنان ادامه می‌دهند.

جلالتمآب رئیس!

همایش اخیر بروکسل درباره افغانستان یک موفقیت بزرگ بود. این نشست را می‌توان تأیید مجدد تعهدات مشترک میان حکومت افغانستان و جامعه جهانی نامید. اینجا می‌خواهم با اغتنام فرصت، از تمام کشورهای کمک‌کننده‌ای که در این نشست حضوردارند، به شمول سازمان‌های بین‌المللی به خاطر کمک‌های شان در گذشته و تعهدات جدید برای توسعه و رفاه اقتصادی و اجتماعی و دولت‌سازی در افغانستان سپاسگزاری نمایم.

جلالتمآبان٬ خانم‌ها و آقایان!

همکاری‌های منطقه‌ای، یکی از ابزارهای موثر برای ارزیابی چالش‌های منطقه‌ای و یکپارچگی اقتصادی است. دست‌ريافتن به رفاه مشترک و ثبات، مستلزم افزایش همکاری‌های منطقه‌ای از طریق گام‌های استوار برای اعتمادسازی٬ فراهم سازی فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری٬ تقویه تجارت٬ عبور٬ اتصال و تامین روابط میان مردم است.

در این راستا٬ افغانستان با استفاده از سازوکارهای منطقه‌ای موجود، مانند ریکا و روند قلب آسیا و به همکاری کشورهای منطقه‌ای و دوستان بین‌المللی٬ به همکاری‌های منطقه‌ای به عنوان یک اولویت نگاه می‌کند و در تلاش است، افغانستان را به مرکز منطقه‌ای و چهار راه اقتصادی برای تجارت٬ عبور٬ انتقال انرژی٬ اتصال و تجارت در قلب آسیا تبدیل نماید. امیدواریم این تلاش‌ها از طریق عملی شدن تاپی٬ کاسایکهزار و توافقنامه بندرچابهار به ثمر نشینند.

خرسندم به اطلاع تان برسانم که ششمین نشست روند قلب آسیا یا استانبول در سطح وزرا به تاریخ ۴ دسامبر ۲۰۱۶ به میزبانی دوستان ما در هند برگزار می‌گردد. این نشست، خود گام دیگری در راستای تلاش‌های مشترک برای افزایش یکپارچگی منطقه‌ای و همکاری‌های مشترک است.

آقای رئیس و جلالتمآبان!

همه می‌دانیم و آگاهیم که دهشت‌افگنی و افراطگرایی به شمول جریان داعش، تهدید جدیی برای صلح و ثبات مشترک ما به شمار می‌رود. دهشت‌افگنی، دشمن همه بشریت است. دهشت‌افگنی به قوم ویژه‌ای٬ منطقه‌ای یا دینی تعلق ندارد٬ چون دهشت‌افگنان، مرزی را به رسمیت نمی‌شناسند و دهشت افگن خوب و بد وجود ندارد. از دهشت افگنان نباید به مثابه قوای نیابتی در رقابت‌های منطقه‌ای یا نزاع‌ها استفاده شود. ما باید مشترکا با آنان بجنگیم تا شکست شان را قطعی سازیم.

در پایان می‌خواهم به دوستان مان گوشزد نمایم که ما امیدواریم سازمان همکاری‌های شانگهای با برنامه‌ای برد-برد برای همه پیشرفت نماید و نقش موثر و سازنده‌ای نه تنها در افزایش همکاری‌های منطقه‌ای که در رسیدگی عاجل به چالش‌های امنیتی منطقه‌ای ایفا نماید٬ چون بدون چنین رویکردی همکاری‌های منطقه‌ای به چالش روبرو شده و به ثمر نمی‌نشیند.

سازمان شانگهای باید به امنیت منطقه‌ی توجه کند/ افغانستان قربانی تروریزم جهانی است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد