سفر-اولین-سیاستمدار-ارشد-بریتانیایی-به-کابل

وزیر امور خارجه در سایه بریتانیا به منظور بررسی ابعاد بحران انسانی در افغانستان پس از تسلط طالبان، به کابل سفر کرده است.

به گزارشدافغان نیوز؛ روزنامه گاردین، روز چهارشنبه، (۱۸ جوزا) نوشت که پریت گیل، وزیر سایه توسعه بین‌المللی نیز در این سفر آقای لمی را همراهی می‌کند.

به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، لمی سفر خود را یکی از راه های تلاش برای بالا بردن وضعیت بحران انسانی در افغانستان می داند، جایی که بیش از نیمی از جمعیت آن به نوعی کمک وابسته هستند.

لمی اولین سیاستمدار ارشد بریتانیایی است که از زمان خروج آشفته غرب در اگوست سال گذشته به افغانستان سفر می‌کند.

اخیرا کمیته منتخب امور خارجه بریتانیا گزارشی تند درباره عملکرد وزارت خارجه در مورد خروج بریتانیا منتشر کرد که خواستار استعفای سر فیلیپ بارتون؛ دبیر دائمی این وزارتخانه شده بود.

در این گزارش آمده است که خروج از افغانستان «یک فاجعه، خیانت به متحدان ما و تضعیف اعتمادی است که به حفظ امنیت مردم بریتانیا کمک می کند.»

قرار است آقای لمی در این سفر از شفاخانه کودکان تحت مدیریت WHO، یک مرکز جوانان، برنامه حمایت از کودکان یونیسف و خانواده‌های آواره بازدید کند.

لمی گفته است: «دولت شهرت بین‌المللی بریتانیا را تنزیل داد و با مدیریت فاجعه بار خروج از افغانستان در تابستان گذشته، امنیت جهان را کاهش داد. امروز میلیون‌ها غیرنظامی افغانستان از گرسنه‌گی رنج می‌برند و حتا برخی مجبور اند اعضای بدن خود را برای تغذیه خانواده‌های‌شان بفروشند.»

او افزوده است: «فقدان تاسف بار رهبری دولت بریتانیا که سال گذشته بسیار مشهود بود، همچنان ادامه دارد زیرا فاجعه انسانی را نادیده می گیرد. وزیران باید فوراً یک استراتژی جامع برای تعامل با افغانستان برای حمایت از میلیون‌ها غیرنظامی که از گرسنگی می‌میرند، روی دست گیرد. »

او همچنین خواستار برگزاری نشست مشترک‌ با سازمان‌ جهانی غذا و سازمان ملل متحد با هدف بازگشت به تعهد بریتانیا برای افزایش ۰.۷ درصدی کمک‌های بین‌المللی شده است.

سفر اولین سیاستمدار ارشد بریتانیایی به کابل

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد