سفیران-افغانستان-در-مسکو-تشریفاتی-هستند

کارشناسان سیاسی میگویند که سفیران افغانستان از قدرت سیاسی قوی برخوردار نیستند و به صورت تشریفاتی به کشورهای خارجی به خصوص مسکو فرستاده شده اند.

به گزارش افغان خبر: مجیب خلوتگر مسوول اجرایی دفتی حمایت از رسانه‌های آزاد یا« نی» میگوید که سفیران افغانستان در مسکو کاکاهای بودند که به صورت تشریفاتی حضور داشتند و قدرت چانه زنی با سیاست مداران روسیه را ندارند.

آقای خلوتگر میگوید که سفیر افغانستان در کشور فدراتیف روسیه در حکومت پیشین حامد کرزی کاکای رئیس جمهور وقت عنوان سفیر را داشت اما در حکومت وحدت ملی کاکای محمد اشرف غنی رییس جمهوری فعلی به عنوان سفیر در کشور فدراتیف روسیه حضور دارد.

به گفته رییس اجرایی دفتر حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان« از همین خاطر است که بازیگران سیاسی کشور پاکستان میایند و جای دیپلوماسی فعال را بخود اختصاص میدهند و در موارد مثل مسئله صلح که مهم ترین موضوع است آنها تصمیم میگیرند و حرف اول را در بازی سیاسی میزنند».

آقای خلوتگر میگوید مشکل افغانستان فرا جغرافیایی است و باید بیشترین عوامل در بیرون از مرزهای افغانستان دنبال« روسیه، پاکستان و چین» شود.

آقای خلوتگر بر این باور است وقتی عوامل بیرونی باشد تصامیم بیرونی است و افغانستان باید بیشترین و نیرومند ترین دیپلومات هایش را به بیرون از مرزها استخدام بکند تا قدرت چانه زنی با کشورهای مثل روسیه و چین را داشته باشند.

این مسوول دفتر حایت کننده رسانه های آزاد افغانستان میگوید که طالبان در حال ضعیف شدن است و پاکستان در تلاش بدیل برای طالبان میباشد.

وی میگوید که پاکستان کوشش دارد تا برای طالبان حامیان بیشتر پیدا کنند تا بتوانند این گروه تروریستی را دوباره احیا کند که چین و روسیه بهترین گذینه برای این امر بودند.

به گفته نماینده دفتر نی، کشور پاکستان با دیپلوماسی قوی و فعال شان در حال به انزوا کشاندن افغانستان از بازی های منطقوی است.

به باور آقای خلوتگر سران حکومت وحدت ملی در کشمکش های درون سازمانی است و دیپلوماسی خارجی افغانستان نیز ضعیف جلوه کرده است که این امر سبب نا امنی بیشتر در افغانستان منجر خواهد شد.

در همین حال سید علی کاظمی نماینده مردم در مجلس نمایندگان میگوید که افغانستان با دیپلوماسی ضعیف اش نتوانسته است با رقبایش همگام حرکت کند.

به گفته آقای کاظمی پاکستان در بازی‌های خارجی قوی ظاهر شده و توانسته کشور روسیه و چین را قانع بسازد که زمامدار و کلید صلح در منطقه و افغانستان کشور پاکستان است.

این نماینده مجلس میگوید که با نشست سه جانبه میان کشورهای« روسیه، چین و پاکستان» پاکستان ثابت ساخت افغانستان را به انزوای سیاسی برده است.

اما شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری میگوید که افغانستان به هیچ فرد اجازه نخواهد داد تا در غیاب افغانستان برای افغانستان تصمیم بگیرند.

نماینده ریاست جمهوری میگوید که« حکومت وحدت ملی به صراحت به کشورهای منطقه یاد آوری کرده که رابطه افغانستان با این کشورها بر منبای دولت محور است و هر نوع تماس کشورهای منطقه با گروه‌های تروریستی هرگز نمیتواند به صلح و امنیت در افغانستان منجر شود».

آقای مرتضوی گفت که مبارزه با گروه‌های تروریستی به اجماع منطقوی نیازمند است و کشورهای منطقه با همکاری یکدیگر میتواند تروریزم از منطقه دور سازد.

به گفته نماینده ریاست جمهوری؛ افغانستان تا در خط مقدم مبارزه علیه ۳۰ گروه‌ تروریستی مبارزه میکند و قربانی فروان داده است.

آقای شاه حسین مرتضوی میگوید که هرگونه تماس با گروه‌های تروریستی به صلح و امنیت در هیچ نقطه‌ی دنیا منجر نمیشود.

وی میگوید که گروه‌های تروریستی ضد بشریت، مدنیت و اسلامیت است و کشورهای هم پیمان افغانستان باید در راستای نابود کردن این گروه‌های تروریستی طبق وعده هایشان کمک کنند.

به گقته نماینده ریاست جمهوری افغانستان عضو فعال سازمان ملل دیدگاها و سیاست های خود را در رابطه با جنگ و  صلح دارد.

این نماینده ریاست جمهوری میگوید که افغانستان کشور مستقل است و هر اقدامی که منجر به یک صلح پایدار شود و افغانستان در آن اقدام حضور داشته باشد حمایت میکند.

این در حالیست که هفته گذشته کشورهای« روسیه، چین و پاکستان» در مسکو به خاطر از بین بردن تروریزم در افغانستان و منطقه وارد بحث شدند و افغانستان از هیچ نهادی به عنوان عضو مبارز دعوت نشده بود.

سفیران افغانستان در مسکو تشریفاتی هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد