سهم-هر-قوم-بزرگ-پکتیا-باید-از-بسیاری-از-ولایت‌ها-زیاد-باشد

گلبدین حکمتیار در تازه‌ترین گفته‌هایش اظهار داشته است که سهم هر قوم بزرگ لوی پکتیا باید از بسیاری از ولایت‌ها زیاد باشد؛ از ولایت بامیان هم، از دایکندی هم و حتا از پنج‌شیر هم.

به گزارش افغان نیوز: رگلبدین حکمتیار، هبر حزب اسلامی که در چندماه اخیر بارها به تعصب و قوم‌گرایی متهم گردیده، پس از چاشت روز یک‌شنبه(۱۹ قوس) در جریان سخن‌رانی در ولایت خوست گفت که سهم هر قوم بزرگ لوی پکتیا باید از بسیاری از ولایت‌ها زیاد باشد؛ از ولایت بامیان هم، از دایکندی هم و حتا از پنج‌شیر هم.

حکمت‌یار اظهار داشت که زدران به یازده ولسوالی تقسیم است که هم مساحت آن از بسیاری از ولایت‌ها زیاد است و هم نفوس آن، اما در حکومت سهم‌شان معلوم نیست.

گلبدین حکمتیار گفت به آنان می‌گویم سهم شما در این حکومت چقدر است، زدران در حکومت نه یک وزیر دارد، نه والی، نه سفیر و نه قومندان قول اردو دارد.

او گفت شاید به دلیلی چنین است که مولوی صاحل جلال‌الدین حقانی زدران است و برخلاف امریکاییان جنگیده‌است… تا جنگ ختم نشود و هیچ قومی از قوم دیگر خودش را برتر نداند، افغانستان به امنیت نمی‌رسد.

این اظهارات در حالی‌ست که حکمت‌یار پیش از این در سخنانی بیان داشت که جنگ افغانستان جنگ تروریزم نه بل جنگ قومی است که این گفته‌ها، واکنش‌های متفاوتی را از جانب سیاسیون و نماینده‌گان پارلمان در پی داشت.

از سویی، حکمت‌یار از زمان ورودش به صحنۀ سیاست به این‌طرف، اظهاراتی را بیان داشته که برخی از سیاسیون از جمله عطا محمد نور، امرالله صالح، محمد محقق و شمار دیگر آن را ناشی از تعصب و عقدۀ او عنوان کردند.

آقای گلبدین پیش از آن نیز بیاناتی علیه برهان‌الدین ربانی و احمدشاه مسعود و هم‌چنان مردم پنج‌شیر داشت که به عکس‌العمل تند شماری از سران سیاسی انجامید.

سهم هر قوم بزرگ پکتیا باید از بسیاری از ولایت‌ها زیاد باشد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد