واکنش-تند-مجلس-به-اظهارات-اخیر-حکمتیار

شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان، درباره‌ اظهارات اخیر گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی مبنی بر قومی‌خواندن جنگ جاری در افغانستان، واکنش تندی نشان داده می‌گویند که جنگ جاری نیروهای امنیتی علیه تروریستان است.

به گزارش افغان نیوز: رهبر حزب اسلامی روز چهارشنبه گذشته، در نخستین نشست سراسری این حزب در خیمه لویه‌جرگه در کابل، گفته بود که جنگ جاری در افغانستان جنگ میان دو قوم است. حکمتیار با اشاره به جنگ جاری افزود:‌ «این نبرد، نبرد میان مخالفین و دولت نیست، نبرد میان دو قوم است، این حالت در نبرد کندز، بغلان، تمام شمال و کشور همین‌گونه است.» او پس از بلند‌شدن انتقادها مبنی بر اظهاراتش در خیمه لویه‌جرگه، رسانه‌ها را متهم کرد که صحبت‌هایش را تحریف کرده‌اند.

اما برخی از اعضای مجلس می‌گویند که موضع‌گیری‌ها و اظهارات گلبدین حکمتیار، افغانستان را به گذشته برمی‌گرداند و روحیه نیروهای امنیتی در مبارزه با گروه‌های تروریستی را ضعیف می‌سازد.

جنرال نظفیه ذکی عضو مجلس، قومی‌بودن جنگ در افغانستان را رد می‌کند و می‌گوید که این جنگ با بقای گلبدین حکمتیار است. خانم ذکی خطاب به رهبر حزب اسلامی گفت: «من جداً می‌خواهم که روحیه‌ی نیروهای امنیتی ما را ضعیف نسازید و مورال این نیروها را پایین نیارید، جنگ افغانستان جنگ قومی نیست، جنگ افغانستان جنگی است که با بقایای همچو افرادی از همین شخص است. بقایای این شخص در نقاط مختلف کشور به نام طالب و داعش بیرق بالا کرده‌اند.» وی هم‌چنین تأکید کرد: «اردوی افغانستان با تروریستان جنگ می‌کند، با تروریستانی که از همچو رهبران (حکمتیار) در گذشته حمایت کرده‌اند.»

نظیفه ذکی از رهبر حزب اسلامی خواست تا به جنگ در افغانستان دامن نزده و بار دیگر زمینه‌ی راکت‌پراکنی بر شهر کابل را مساعد نسازد. خانم ذکی گفت: «هیچ وقت در افغانستان جنگ قومی و مذهبی نبوده و همین افراد جنگ‌جو، افرادی که به جز به جنگ در هیچ راهی زنده‌گی شان را نمی‌بینند، حالا بار دیگر می‌خواهند مردم افغانستان را به خاک و خون بکشانند و به طرف جنگ ببرند.»

ریحانه آزاد دیگر عضو مجلس نیز، قومی بودن جنگ جاری در افغانستان را رد کرد و گفت این جنگ با تروریستان بین‌المللی است. خانم آزاد اظهارات اخیر گلبدین حکمتیار را به نفع استخبارات برخی از کشورهای منطقه توصیف کرد و گفت که رهبر حزب اسلامی از تریبون خود دولت افغانستان علیه دولت استفاده می‌کند. ریحانه آزاد می‌گوید: «موضع‌گیری حکمتیار واقعاً روحیه مردم و نیروهای امنیتی افغانستان را ضعیف می‌سازد و حتا از بیت‌المال مردم افغانستان گردهمایی خود را برگزار کرده و اکمالاتی که از طرف حکومت برایش شده، حتا برای حکومت و مردم خیانت می‌کند و جنگ را قومی می‌خواند. جنگ افغانستان جنگ با تروریستان بین‌المللی است و جنگ قومی نیست. حتا از تریبون خود افغانستان به نفع برخی از استخبارات منطقه‌ای کار می‌‌کند.»

عبدالولی نیازی نیز اظهارات اخیر حکمتیار را رد کرده می‌گوید که هر گاه سیاست‌مداران افغانستان با شکست مواجه می‌شوند، همیشه به دامن زدن به مسایل قومی رو می‌آروند. آقای نیازی قومی‌خواندن جنگ از سوی آقای حکمتیار را «ناجوان‌مردانه» توصیف کرده می‌گوید حکمتیار با چنین اظهاراتی برعلاوه این‌که روحیه نیروهای امنیتی را تضعیف می‌کند، دندان پاکستان را نیز بالای افغانستان بُرُنده می‌سازد. این عضو مجلس نماینده‌گان با اشاره به اظهارات روز چهارشنبه آقای حکمتیار گفت: «می‌دانیم که این صحبت‌ها جامعه بین‌‌المللی را در‌باره افغانستان به تشویش می‌‌اندازد، می‌دانیم که این صحبت‌های بی‌جا و غیرمعقول اختلافات درون قومی را در داخل افغانستان به وجود می‌آورد. ما همه می‌دانیم که جنگ افغانستان را جنگ دو قوم گفتن جنایت و جفا در حق مردم، شهدا و مجروحین مردم افغانستان است که هر روز شهید و زخمی می‌شوند.»

عبدالولی نیازی هم‌چنین تأکید کرد: «آقای حکمتیار تا شش ماه پیش جنگ افغانستان را جهاد می‌گفت و موترها را بمب پر می‌کرد و به کابل روان می‌کرد تا انفجار کند و مسوولیت‌هایش را هم به گردن می‌گرفت و می‌گفت که بلی او کرده است. چرا شش ماه پیش این جنگ جهاد بود و امروز جنگ دو قوم می‌شود؟ توقع من از سیاسیون شکست‌خورده افغانستان این است که بیش از این افغانستان را به دهه نود برنگردانند و اجازه بدهند که مردم افغانستان به‌خاطر دفاع از مقدسات خود ایستاده‌گی بکنند و اجازه بدهند تا مردم افغانستان باهم برادر و برابر زنده‌گی بکنند.»

در همین حال، عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان نیز، جنگ جاری در کشور را تحمیلی توصیف کرده می‌گوید نیروهای امنیتی علیه گروه‌های تروریستی‌ای که از شهروندان افغانستان قربانی می‌گیرند مبارزه می‌کنند. آقای ابراهیمی گفت که جنگ نیروهای امنیتی به‌خاطر دفاع از ارزش‌ها، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی است و این نبرد نیروهای امنیتی جزئی از ریاضت و عبادت به شمار می‌رود. رییس مجلس نماینده‌گان تأکید کرد که نباید تبصره‌ها و موضع‌گیری‌های خلاف روحیه شهروندان افغانستان صورت گیرد.

پیش از این داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی و رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی نیز، اظهارات گلبدین حکمتیار از جنگ جاری در کشور را نادرست خوانده، گفته بودند که جنگ نیروهای امنیتی در برابر ظلمت و تاریکی است.

واکنش تند مجلس به اظهارات اخیر حکمتیار

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد