سیما-سمر-اقلیت‌ها-در-مذاکرات-صلح-نباید-فراموش-شود

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تاکید داشت که اشتراک نماینده‌گان جامعه مدنی، جوانان و اقلیت‌های مردمی در مذاکرات صلح نباید فراموش شود.

به گزارش افغان نیوز: سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز دوشنبه( ۱۹ حمل) در نشستی زیر عنوان «نقش زنان در تأمین صلح و امنیت» در قندهار گفت که دست‌یابی به صلح پایدار بدون حضور زنان ناممکن است. او افزود: «مالک روند صلح، مردم افغانستان است و بدون حضور مردم، صلح در کشور‌ برقرار‌ نمی‌شود. مردم باید در مذاکرات صلح شرکت داشته باشند تا احساس مسوولیت و مالکیت کند

خانم سمر در بخشی از سخنان خود گفته است که کمیسیون مستقل حقوق بشر تلاش می‌کند تا زمینه برقراری صلح پایدار در کشور را فراهم کند. او از حکومت نیز خواسته است که در روند صلح فعالانه‌تر عمل کند و مردم افغانستان را نیز در جریان جزییات گفت‌وگوهای صلح قرار دهد.

وی افزوده است: «برای التیام بخشیدن به درد و رنج قربانیان جنگ، باید مکانیزم مشخصی در نظر گرفته شود. اشتراک نماینده‌گان جامعه مدنی، جوانان و اقلیت‌های مردمی در مذاکرات صلح نباید فراموش شود. در جنگ، هیچ فرد یا گروهی برنده نیست؛ باید تلاش کنیم که صلح در کشور تأمین شود. این صلح بدون اتحاد و همدلی مردم افغانستان به دست نخواهد آمد

رییس کمیسیون حقوق بشر، حکومت‌داری خوب را یکی از محورهای اصلی امنیت و صلح پایدار در کشور عنوان کرده و افزوده است که نیاز است تا در رابطه به حکومت‌داری خوب، دادخواهی شود و حکومت نیز مسوولیت دارد تا امنیت را تأمین کند.

این درحالی است که گروه طالبان با نشر خبرنامه‌ای گفته است؛ هدف نشست بین‌الافغانی که قرار است در نیمه ماه آپریل (آوریل) در قطر برگزار شود، در چارچوب تلاشها برای صلح در افغانستان خواهد بود و در این نشست اشتراک کنندگان تنها "نظریات و پالیسی‌های (سیاسستهای)" خود را بیان می‌کنند.

سیما سمر: اقلیت‌ها در مذاکرات صلح نباید فراموش شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد