شهروندان-افغانستان-کم-ترین-نقش-در-تعیین-سرنوشت-خود-دارند

فوزیه کوفی نماینده مردم بدخشان میگوید: در ۳۰۰ سال گذشته شهروندان افغانستان کمترین نقش در تعیین سرنوشت خود داشته‌اند، در صورت که باید بیشترین نقش را می‌داشتند و یک طبقه خاص بر سرنوشت کشور حاکم بوده ‌است.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: فوزیه کوفی نماینده مردم بدخشان پنج شنبه 5 میزان در یک برنامه خبری گفت: سیستم منجمد و استبداد یک قوم بر دیگر اقوام نه ‌تنها یک نسل و دونسل، بلکه چندین نسل قربانی شدند و تا هنوزهم در حال قربانی گرفتن است و حاکمان مستبد حاضر به تغییرات نیستند.

بانو کوفی بیان داشت که امروز رئیس‌جمهور با دیدگاه‌های تنگ ‌بینانه و متعصبانه خود بر شهروندان افغانستان تحمیل شده‌است و فرهنگ حذف در کشور باید کنار گذاشته شود و تفاهم سیاسی به میان آید تا هرکس حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را داشته باشند؛ زیرا حکومت کنونی افراد و اشخاص را بر مبنای قومیت حذف می‌کند.

وی تصریح کرد که ما امروز چیزی کمتر از اقتدار سیاسی نمی‌خواهیم؛ زیرا نسل کنونی ما آگاه و بیدار است و نسلی نیست که در کنج زندان‌ها از میان برداشته شوند، آنان در برابر سرنوشت خود حساس‌اند.

بانو کوفی تأکید کرد که اگر ما امروز ابزار خشونت در اختیار می‌داشتیم، حکومت صدای ما را شنیده بود؛ اما حکومت وحدت ملی تنها به گزینه‌های خشونت‌بار تمکین می‌کند، همان گونه که به طالبان ارج می‌گذارند، ولی به افراد که حرکت‌های سیاسی - مدنی می‌کنند، سرکوب می‌نماید.

به گفته او حکومت از حضور سیاسیون که برای آینده کشور و مردم، برنامه دارند و موقف تک‌فردی ارگ نشینان را به چالش می‌کشند، حراس دارد، به همین خاطر در پی توطیه چینی علیه آنان است.

نماینده ولایت بدخشان در مجلس گفت که رهبران حکومت وحدت ملی حتی در مناطق خود نیز محبوبیت ندارند و وضعیت مردمان آن ساحات بدتر از سایر نقاط کشور است، به گونه که حتی مکاتب‌شان نیز بسته می‌باشد.

به گفته وی؛ حذف سیاسی ۳۵ تن از نامزدان انتخابات شورای ملی از سوی حکومت، توسط یک‌نهاد معتبر بین‌المللی خلاف قانون خوانده شده و در این رابطه از حکومت اسناد خواسته‌است؛ اما حکومت و کمبیسیون مستقل نتخابات هیچ سندی ارایه نکرده‌اند.

بانو کوفی بیان داشت که ما نگران ثبت بیشتر از ۹ میلیون رای دهده توسط کمیسیون انتخابات، مدیریت حکومت از کمیسیون تثبیت شناسنامه‌ها و بایومتریک کردن نظام انتخاباتی و امکان تقلب گسترده‌تر از سیستم کاغذی توسط حکومت در هر دو انتخابات هستیم.

او همچنان گفت که سران ارگ با استفاده از بایومتریک کردن سیستم انتخابات می‌خواهند یک پارلمان بلی‌گوی در برابر خود داشته باشند، از همین‌رو به دنبال مهندسی کردن انتخابات و حذف هدفمند برخی نامزدان برآمد.

وی از احزاب سیاسی خواست که فریب طرح‌های دروغین حکومت را نخورند؛ زیرا حکومت به تمام انتقادات که نسبت به روند انتخابات صورت گرفت، هیچ‌گونه توجهی نکرد و تصمیم گرفت با همان روند تقلب‌زا انتخابات پیش‌رو را برگزار کند.

در همین حال غلام سخی اقبال، یکی از نامزدان انتخابات شورای ملی در کابل می‌گوید که استفاده از تکنالوژی بایومتریک در انتخابات پیش‌رو، شفافیت این روند را افزایش می‌دهد.

اما وی بیشتر نگران تأمین امنیت انتخابات است؛ زیرا به گفته او، نا امنی سبب می‌شود که نامزدان با نفوس و زورمند، با استفاده از نبود امنیت، در روند انتخابات دخالت کرده و دست به تقلب می‌زنند و ناظران ما نیز در سایت حضور یافته نمی‌توانند.

آقای اقبال بیان داشت که خواسته مسئولان در مورد عدم استفاده از بنرهای چسپی و کاهش هزینه‌های کمپاین به زیر ۲ میلیون افغانی امکان ندارد و این تصمیم به ضرر نامزدان انتخابات است.

او از حکومت خواست که امنیت روزهای کمپاین و روز برگزاری انتخابات را به گونه جدی تأمین نماید تا شهروندان بدون کدام نگرانی از این موضوع، به پای صندوق‌های رای حاضر شوند و به نامزد مورد خود رای دهند.

این در حالی است که حدود یک ماه قبل اسنادی به دست رسانه‌ها رسید که نشان دهنده درخواست و اخذ رشوه از سوی کمیشنران و کارمندان ولایتی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی بود و از هر نامزد حذف شده مبلغ ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دالر پول در خواست کرده بود.

شهروندان افغانستان کم ترین نقش در تعیین سرنوشت خود دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد