شورای-عالی-استندرد،-هفتاد-استندرد-را-تایید-کرد

جلسه شورای عالی استندرد به ریاست معاون دوم رئیس جمهور هفتاد استندرد ارائه شده از جانب اداره ملی استندرد را مورد تأیید قرار داد.

به گزارش افغان نیوز: شورای عالی ستندرد براساس حکم قانون ستندرد سازی تأسیس شده است و هدف از تأسیس این شورا انسجام امور مربوط به ستندرد سازی و زیربنای ملی کیفیت می باشد که با عضویت 19 اداره دولتی به ریاست معاونت دوم ریاست جمهوری به پیش برده می شود.

تصویب ستراتژی و پالیسی های عمومی اداره ملی ستندرد، تصویب ستندرد های ملی، تأیید طرح مقررات تخنیکی و ارائه آن جهت تصویب به کابینه و تصویب لوایح و طرزالعمل های مربوطه از جمله صلاحیت های شورای عالی ستندرد است.

در جلسه شورای عالی ستندرد، داکتر نقیب الله فایق رئیس عمومی اداره ملی ستندرد از فعالیت های این اداره به جلسه گزارش داد. به گفته رئیس اداره ملی استندرد، تا هنوز يكصد ستندرد در این اداره مورد بررسی قرار گرفته که هفتاد عدد از این ستندرد های بررسی شده در جلسه امروز ارائه گردید.

آقای فایق افزود که تا هنوز جواز شصت شرکت از طرف این اداره لغو شده است و این اداره همچنان بر تطبیق ستندرد های پذیرفته شده مصمم می باشد.

رئیس عمومی ستندرد ملی همچنین از تداخل وظیفوی میان ادارات افغانستان در زمینه استندرد سازی، اظهار نا رضایتی کرد.

در همین زمینه عبدالله حبیب زی شاروال کابل نیز گفت که هر اداره در افغانستان بر اساس نیاز های کاری شان، ستندرد های مربوط را در نظر گرفته و آن را تا کنون تطبیق کرده است. وی پیشنهاد کرد که بهتر است تهیه و تنظیم ستندردها به هر اداره مربوطه سپرده شود و اداره ملی ستندرد، تنها صلاحیت تأیید و نظارت بر تطبیق ستندرد ها را داشته باشد.

در این جلسه همچنین در مورد طرزالعمل کمیته های تخنیکی اداره ملی ستندرد، از جانب معاون تخنیکی این اداره، پریزنتیشن ارائه گردید.

در بخش سوم از اجندای جلسه شورای عالی ستندرد، هفتاد استندرد تهیه شده از جانب کمیته های تخنیکی اداره ملی ستندرد در جلسه ارائه شد که سرانجام تمام این ستندرد های ارائه شده در پرنسیب مورد تأیید اعضای جلسه قرار گرفت.

این ستندرد ها شامل مواد غذایی، نساجی، وسایل برقی، محیط زیست و آزمایش مواد نفتی می گردد.

سرانجام در این جلسه فیصله به عمل آمد که در مورد چگونگی رابطه سایر ادارات به اداره ملی ستندرد و نقش آن ها و نحوه همكارى بين ادارات مربوطه یک طرزالعمل تهیه و به شورای عالی استندرد ارائه شود. همچنین اداره ملی ستندرد موظف شد که اولویت های ادارات را در زمینه تهیه و تنظیم ستندرد در خواست و بررسی نماید.

در این جلسه همچنین فیصله شد که نمایندگان ادارات در کمیته های تخنیکی اداره ملی ستندرد، باید از جانب هیأت رهبری هر اداره تأیید و تعیین گردد.

شورای عالی استندرد، هفتاد استندرد را تایید کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد