صدها-کارمند-به-دلیل-هویت-غیر-پشتون-برکنار-شدند

کارمندان برکنار شده ریاست محافطت امنیت رجال برجسته دولتی در یک حرکت اعتراضی می‌گویند که یک هزار ۲۰۰ کارمند این ریاست به نام اصلاحات برکنار و به جای آنان خویشاوندان مقامات که اکثراً پشتون هستند، استخدام گردیدند.

به گزارش افغان نیوز: ذبیح الله عزیزی، کارمند برکنار شده ریاست محافظت امنیت رجال برجسته دولتی امروز( چهار شنبه، ۸ دلو) گفت که شمار زیادی از کارمندان این ریاست به نام اصلاحات و ترکیب ملیتی که سال‌ها انجام وظیفه کرده برکنار شدند و به جای آنان خویشاوندان مقام‌های ریاست امنیت رجال برجسته استخدام شده اند. 

آقای عزیزی گفت که از میان ۱ هزار و ۲۰۰ تن از کارمندان برکنار شده ۶۰۰ تن آنان مربوط قرارگاه ریاست محافظت امنیت رجال برجسته دولتی اند. 

او تاکید کرد که هزینه‌های زیادی روی آموزش کارمندان برکنارشده این ریاست به مصرف رسیده؛ اما اکنون به گونه سلیقه‌ای به نام اصلاحات، تنقیض و ترکیب ملیتی از این ریاست برکنار و بی سرنوشت شده اند. 

آقای عزیزی بیان کرد که قرار بود شماری محافظان رهبران سیاسی از ریاست رحال برجسته کاهش یابد؛ اما به جای محافظان رهبران، کارمندان این ریاست برکنار شدند. 

به گفته او؛ مقام‌های ریاست رجال برجسته اجازه بررسی چگونگی برکناری آنان را به هیاتی که از سوی کمیسیون امنیت داخلی و امور دفاعی مجلس ایجاد شده بود، نداده اند و هیات را که خود ریاست رجال برجسته با اشتراک معترضان ایجاد کرده بود، نیز منحل نموده اند. 

نوید، افسر برکنار شده ریاست محافطت امنیت رجال برجسته دولتی می‌گوید که ۴ سال در این ریاست انجام وظیفه کرده؛ اما اکنون به دلیل ترکیب قومی از کار برکنار شده است. او گفت هرچند از قوم پشتون ولایت لغمان است‌؛ ولی به نام تاجیک پنجشیری برکنار شده است. 

نوید افزود؛ در سند برکناری کارمندان که به تازگی برکنار شده درجه تحصیل آنان فارغ صنف ۱۲ و یا بی‌سواد ذکر شده است در حالی که تمام برکنار شدگان لیسانس و یا هم  درجه تحصیلی نیمه عالی دارند. 

اسدالله، یکی دیگر از کارمند برکنار شده‌ای ریاست رجال برجسته می‌گوید: ۸ سال است که در این ریاست کار کرده و مدیریت مشاورین ریاست رجال برجسته ۶۲۰ کارمند برحال داشت که از این میان ۲۵ تن آن از ملیت هزاه بودند. اکنون که آنان به نام ترکیب ملیتی برکنار شده اند، هیچ هزاره‌‌یی در مدیریت مشاورین وجود ندارد و تمام خویشاوندان مدیران این مدیریت جابجا شده‌اند. 

بااین‌حال، کارمندان معترض ریاست محافظت امنیت رجال برجسته دولتی از حکومت عدالت می‌خواهند و هشدار می‌دهند که برکناری سلیقه‌یی آنان زمینه را برای سرباز‌گیری طالبان از میان کارمندان برکنار شده این ریاست فراهم می‌کند؛ چون آنان با تمامی تاسیسات دولتی آشنایی دارند.

این درحالی است که آگاهان سیاسی به این باور اند که شماری از قدرت طلبان داخلی در تبانی با دشمنان خارجی افغانستان، برای تسلط بر مردم، ما را به دسته های قومی، زبانی، مذهبی و سمتی تقسیم نموده اند.

صدها کارمند به دلیل هویت غیر پشتون برکنار شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد