صلاح-الدین-ربانی-با-جنرال-دوستم-ملاقات-کرد

پس از تنش های اخیر، صلاح الدین ربانی، وزیر امور خارجه کشور به دیدار عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان به ترکیه رفته‌است.

به گزارش افغان نیوز: صلاح الدین ربانی سرپر وزارت خارجه و رهبر جمعیت اسلامی افغانستان به ترکیه رفته و با جنرال عبدالرشید دوستم معاون تبعیدی رییس جمهور دیدار کرده است.

آقای ربانی پس از این که گفتگوهای جمعیت با ارگ بر سر مساله والی برکنار شده بلخ به مشکل برخورد به این سفر رفته است. در صفحه رسمی فیس‌بوک آقای ربانی نوشته شده است که در این دیدار، روی اوضاع سیاسی افغانستان بحث و گفتگو صورت گرفته است.

نزدیکان آقای دوستم نیز گفته اند که در این دیدار هر دو سیاست مدار افغانستان، روی تحولات کنونی و چگونگی راه حل آن گفتگو کرده است. آقای ربانی در حالی به دیدار جنرال دوستم رفته است که هفته پیش عطا محمد نور یک بار دیگر خواستار بازگشت بدون قید و شرط جنرال دوستم به افغانستان شد.

جنرال دوستم سال پیش، به ترکیه رفت و حکومت افغانستان از بازگشت دوباره او به افغانستان جلوگیری کرد. او دو باره خواست به افغانستان بیاید اما نیروهای خارجی مستقر در مزار، مانع نشست هواپیمای حامل آقای دوستم به میدان هوایی مزار شریف شدند. او متهم به آزار جنسی احمد ایشچی از همبازی های دوران کودکی اش است که سال گذشته در ولایت جوزجان اتفاق افتاد.

حدود یک نیم ماه پیش، عطا محمد نور والی پر قدرت ولایت بلخ از وظیفه اش برکنار شد اما او این اقدام ارگ ریاست جمهوری را نپذیرفته و همچنان به زور آزمایی و کار در ولایت بلخ ادامه می‌دهد.

هفته پیش، کاخ سفید نیز خواستار حل فوری تنش‌های پیش آمده میان ارگ ریاست جمهور و والی بلخ شد.

صلاح الدین ربانی در حالی باز هم به دیدار آقای دوستم به ترکیه رفت، که پیش از این احزاب جمعیت، جنبش و حزب وحدت اسلامی شاخه محمد محقق در ترکیه ائتلافی را زیر نام ائتلاف نجات افغانستان ایجاد کردند. برگشتاندن قدرت به مردم و جلوگیری از تمرکز قدرت به دست یک حلقه خاص در ارگ ریاست جمهور، از اهداف اساسی آن عنوان شده بود.

رفتن صلاح الدین ربانی به ترکیه بیان گر این مهم نیز هست که احتمالن تنش‌های سیاسی میان ارگ و سران جهادی وارد مرحله جدید اش خواهد شد.

صلاح الدین ربانی با جنرال دوستم ملاقات کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد