صلح-از-سیاه-چاله-بیرون-نمی‌شود

معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید که تا وقتی به مسئله حمایت بی‌دریغ پاکستان از طالبان پرداخته نشود، صلح از سیاه چاله بیرون نخواهد آمد.

به گزارش افغان نیوز: امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، امروز شنبه(۱۸، دلو) در صفحه رسمی فسبوک‌اش نوشته است که یکی از کمبودات و خلا های جدی این است که در توافق‌نامه دوحه میکانیزم و یا روش راستی سنجی وجود ندارد. 

وی می‌گوید: متاسفانه به تعهدات شفاهی طالبان باور شده اما آنان به هیچ یک از تعهدات خویش عمل نکرده اند. 
به گفته صالح؛ خوشبختانه جامعه جهانی می‌داند که ترور های هدفمند و تمام حملات کورکورانه به زیربنای اقتصادی و جامعه مدنی  کار طالب است. 

آقای صالح می‌گوید که مسله دیگر حمایت وسیع و بی‌دریغ پاکستان از طالبان در عرصه تعلیمات، تسلیحات، لوژستیک و رهمنایی‌های استراتیژیک بوده که توافق نامه دوحه به این بخش اصلا توجه نکرده است. بدون پر سازی این خلا و پرداختن به این مسله‌ای کلیدی، صلح از سیاه چاله بیرون نخواهد آمد. 

معاون اول گفت: روابط میان افغانستان و امریکا که ما آن‌را روابط بنیادی و اساسی تلقی می‌نماییم، پس از ایجاد اداره بایدن تغییر مثبت و قابل لمس کرده و واشنگتن  بیشتر از پیش شنوا شده است . 

صالح افزود: نشر گزارش گروه مطالعه افغانستان یکی دیگر از اقدام‌های نیک و ستوده‌نی است. این گزارش که نظر هر دو حزب عمده امریکا را در بر دارد به منافع تهدابی، امنیتی و سیاسی جمهوری اسلامی افغانستان احترام می‌گذارد وهمسوویی بیشتر را توصیه می نماید.

این درحالی است که لوید آستین، وزیر دفاع امریکا، شام دیروز در گفتگوی تلفنی با رییس جمهور غنی تصریح نمود که حکومت جدید کشورش از صلح پایدار به نفع افغان‌ها و رسیدن به آتش‌بس دایمی حمایت می‌کند.

از سوی هم، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی با انتقاد تند می‌گوید که بهانه‌‌تراشی‌های هیأت مذاکره کننده طالبان سبب تأخیر در آغاز  دور دوم گفت‌وگوها شده‌ است.

صلح از سیاه چاله بیرون نمی‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد