صلح-فرمایشی-به-خواست-کشورهای-خارجی-پذیرفتنی-نیست

مشاور ارشد وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که ۹۰ درصد قربانی جنگ جاری در کشور جوانان هستند و مردم افغانستان باید برای صلح واقعی صدای خود را بلند نماید و به صلح فرمایشی به خواست کشورهای خارجی تن ندهد.

به گزارش افغان نیوز: عزیز الله فضلی، مشاور ارشد وزارت دولت در امور صلح امروز( دوشنبه، 31 سنبله) در مراسم گرامی داشت از روز جهانی صلح که از سوی دانشگاه باختر برگزارشده بود، گفت که 90 درصد قربانیان جنگ جوانان کشور هستند و مردم افغانستان باید از راه ممکن برای صلح واقعی صدای خود را بلند نماید.

آقای فضلی تأکید کرد که صلح فرمایشی به خواست کشورهای خارجی صلح پایدار و باثبات نخواهد بود و یک‌بار دیگر تجربه تلخ گذشته را سر مردم افغانستان تکرار خواهد کرد.

به باور مشاور وزارت دولت در امور صلح آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی فرصت بزرگی برای مردم افغانستان است که نباید باهدف‌های شخصی از دست برود. او افزود که هیأت دو طرف باید از این فرصت برای پایان جنگ، خشونت‌ها و در راستای منافع عمومی کشور استفاده نمایند.

ذبیح‌الله فرهنگ، رییس نشرات و مطبوعات کمیسیون حقوق بشر نیز در این مراسم گفت که از سال 2009 تا 2019 بیش از 86 هزار و 500 شهروند کشور در جنگ کشته و زخمی شده‌اند و اگر صلح تأمین نشود، اساسی‌ترین ارزش‌های بشری مردم افغانستان زیر پا خواهد شد.

آقای فرهنگ افزود که در حال حاضر روی صلح منفی یا همان پایان جنگ و خشونت‌ها تأکید می‌شود؛ اما صلح مثبت صلحی اجتماعی است که در آن حکومت پاسخگو و راه برای پیشرفت و توسعه باز می‌شود.

به گفته رییس نشرات کمیسیون حقوق بشر آزادی بیان، ارزش‌های حقوق بشری، حقوق و آزادهای زنان از واقعیت‌های کنونی جامعه افغانستان است که باید در گفتگوهای صلح حفظ شود.

او افزود که حکومت روی صلح سیاسی کار می‌کند؛ اما دانشگاه‌ها و مکتب باید روی صلح اجتماعی کار کنند که دیگر خشونت‌ها در کشور بازتولید نشود.

عبداللطیف روشن، وزیر پیشین وزارت تحصیلات عالی و مؤسس دانشگاه باختر گفت که فقر، بیکاری، مداخله بیگانگان در امور کشور از عوام جنگ در افغانستان است که «متأسفانه» در چند سال گذشته افزایش‌یافته است.

آقای روشن افزود که مداخله همسایگان افغانستان و ضعف حکومت‌داری در چند سال گذشته از عوامل دیگر جنگ در کشور بوده که در چند دهه گذشته این عوامل به قوت خود وجود داشته است.

او در مورد هیأت مذاکره‌کننده حکومت با طالبان گفت:  «متأسفانه ترکیب اعضای هیأت گفتگوکننده حکومت فرمایشی تعیین‌شده و قربانیان جنگ در آن حضور ندارند».

بااین‌همه، از روز جهانی صلح همه‌ساله در بیست‌و یکم سپتامبر تجلیل و در این روز بیشتر روی نبود جنگ و خشونت‌ها در میان جوامع بشری تأکید می‌شود.

صلح فرمایشی به خواست کشورهای خارجی پذیرفتنی نیست

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد