صلح-پایدار-در-افغانستان،-منفعت-ایران-را-تضمین-می‌کند

سفیر ایران در کابل می‌گوید که تهران تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا افغانستان به یک صلح دایمی و پایدار دست یابد؛ زیرا منفعت کشورهای منطقه از جمله ایران در صلح و توسعه پایدار این کشور نهفته است.

به گزارش افغان نیوز: بهادر امینیان، سفیر ایران در افغانستان امروز( سه‌شنبه، اول میزان) در گشایش نخستین «نمایشگاه اختصاصی – تخصصی انرژی، خدمات فنی و مهندسی؛ مخابرات و صنایع وابسته» در کابل گفت: ایران امیدوار است صلحی که در حال شکل گرفتن می‌باشد، یک صلح پایدار و دایمی باشد تا دست‌آوردها چندسال گذشته افغانستان حفظ و حقوق تمامی اقشار ساکن این کشور تامین شود.

آقای امینیان تاکید کرد؛ صلحی که در افغانستان شکل می‌گیرد، اگر دایمی باشد، می‌تواند پیش زمینه پیشرفت و توسعه را فراهم ‌نماید. او تاکید: «امیدواریم این صلح به دور از اراده‌ و خواست بیگانگان در افغانستان شکل بگیرد».

به گفته سفیر ایران در افغانستان؛ صلح باید در این کشور براساس گفتگو و مذاکرات میان دو طرف درگیر به دست آید تا بتواند از تمامی دست آوردهای مردم افغانستان حفاظت نماید.

آقای امینیان، ارتباط میان افغانستان و ایران را پیوند جغرافیایی، زبانی، تمدنی و فرهنگی خواند و گفت که اگر افغانستان خواستار توسعه دایمی و پایدار باشد، بهترین زمنیه برای این توسعه ایران است که افغانستان با آن داد و ستد تجارتی زیادی دارد.

او تاکید کرد که ایران افغانستان را کمک می‌کند تا سطح تولیدات در این کشور افزایش یابد و ایران بهترین بازار برای تولیدات و صادارات افغانستان است. سفیر ایران در کابل افزود که افغانستان سالانه بین 3 تا 4 میلیارد دالر از ایران  واردات دارد.

آقای امینیان بیان کرد که نمایشگاه‌های مشترک ایران – افغانستان در سال‌های پیش بیشتر بر محور معرفی و خرید کالاها بود؛ اما این نمایشگاه به هدف رشد صنعت و فناوری زیر ساخت‌ها در کابل به گونه مشترک میان دو کشور دایر شده است.

همایون حائری، معاون وزارت انرژی و آب ایران نیز در این نمایشگاه گفت که هدف از این نمایشگاه کمک و افزایش سطح رفا در دو کشور است که ظرفیت فنآوری و خدماتی ایران را به معرفی می‌گیرد و همچنان ظرفیت فنآوری افغانستان را شناسایی می‌کند.

بااین‌همه، نخستین نمایشگاه اختصاصی – تخصصی انرژی، خدمات فنی و مهندسی؛ مخابرات و صنایع وابسته به گونه مشترک میان افغانستان و ایران در کابل برگزار و تا سه روز ادامه دارد.

صلح پایدار در افغانستان، منفعت ایران را تضمین می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد