طالبان-از-سقوط-برخی-ولسوالی‌ها-هیچ-خبر-ندارند

گزارش‌ها می‌رسانند که برخی از ولسوالی ولایت بدخشان در شمال شرق کشور، پیش از آنکه طالبان به آن‌جا حمله کنند، سقوط کرده‌اند.

به گزارش افغان نیوز: برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با نشر تصاویری مدعی شده‌اند که طالبان در برخی ولسوالی‌های بدخشان حتی از مردم پرسیده‌اند که فلان ولسوالی توسط چه‌کسی و چه‌وقت سقوط کرده است؟ یعنی خود طالبان از سقوط ولسوالی هیچ خبر ندارند.

فوزیه کوفی، عضو هیأت گفتگوکننده صلح افغانستان نیز به صورت واضح این ادعا را تایید نموده و می‌گوید که اکثر اراکین دولتی در ولایت بدخشان تحت تأثیر تبلیغات قرار گرفته و بدون آنکه طرف معلوم باشد، دفاتر و سنگرهای شان را رها کردند.

خانم کوفی این سناریو را جالب و خنده‌دار دانسته و می‌افزاید که در بعضی حالات، طالبان ساعتی بعد از ترک محلات توسط نیروهای دولتی، به محل آمدند.

وی در تازه‌ترین مورد در صفحه فسبوک‌اش نوشته است؛ اینکه ادعا می‌شود، مناطق سقوط کرد، شاید درست نباشد، بهتر است گفته شود که مسوولین بی‌کفایت که فقط موقف حکومتی را امتیاز فکر می‌کردند، مناطق را به مردم محل رها کرده و راحت به گوشه‌ای لغزیده‌اند.

این عضو هیات گفتگو کننده صلح می‌گوید که نباید مسولیت بی‌کفایتی شماری را به شانه‌های مردم صلح دوست بدخشان گذاشت.

میرحیدر افضلی، رییس کمیسیون امور امنیتی و دفاعی مجلس نمایندگان، عدم پرداخت معاش نیروهای امنیتی را، یکی از عوامل اساسی سقوط ولسوالی‌ها عنوان کرده، می‎گوید که این عامل سبب تضعیف روحیه سرباز شده و تأثیرات ناگواری‎ درپی خواهد داشت.

در همین حال، وزارت دفاع ملی اعلام کرده که صدها نیروی تازه نفس کماندو به ولایت بدخشان فرستاده شده و عملیات سرکوب طالبان آغاز می‌شود.

کارشناسان می‌گویند که گسترش جنگ در شمال کشور، ابعاد و زوایای متنوع و پیچیده‌ای دارد و تاوقتی‌که چرایی و چگونگی این چالش آن‌چنان که هست، فهم نشود، حتی فکر کردن به راه‌حل ممکن نیست.

این درحالی است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در مصاحبه‌ای با پی‌بی‌اس گفته است که در حال حاضر دو نیروی سازمان‌یافته، دولت و طالبان، در افغانستان وجود دارند که روی صلح مذاکره‌ می‌کنند. اما ممکن چندین نیروی شبه‌نظامی جدیدی ظهور کرده و مذاکرات را پیچیده‌تر کند.

طالبان از سقوط برخی ولسوالی‌ها هیچ خبر ندارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد