طالبان-اگر-امریکا-از-تصمیم‌اش-منصرف-نشود،-پالیسی-خود-را-تغییر-می‌دهیم

حکومت طالبان هشدار داد که اگر امریکا از تصمیم‌اش مبنی بر مصادره دارایی بانک مرکزی افغانستان منصرف نشود، «امارت اسلامی» هم ناگزیر می‌شود پالیسی خود در مورد آن کشور را بازنگری کند.

به گزارش افغان نیوز؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان دوشنبه‌شب ( ۲۵ دلو) در اعلامیه‌ای گفت که اگر امریکا از موقف خود منصرف نشود و به کارهای «تحریک‌کننده» ادامه دهد، «امارت اسلامی» هم ناگزیر می‌شوند پالیسی خود در مورد آن کشور را بازنگری کنند.

او افزوده‌است که امریکا در نخست دارایی افغانستان را بر خلاف همه نورم‌های جهانی مسدود کرد و اکنون می‌خواهد خودسرانه آن ‌را تصرف کند.

مجاهد گرفتن دارایی افغانستان را عمل «غیرموجه و تجاوز» بر حقوق مردم افغانستان خوانده‌است.

سخنگوی طالبان اضافه کرده‌است که حادثه ۱۱ سپتامبر هیچ ربطی به افغان‌ها ندارد و تصرف دارایی مردم افغانستان با بهانه گرفتن این رویداد، تجاوز و ظلم آشکار است.

طالبان همچنین تصمیم اخیر بایدن را در مخالفت علنی با توافق‌نامه‌ امضاشده با این گروه خوانده است.

سخنگوی «امارت اسلامی» گفته‌است: «برای این‌که امریکا‌ خود را از ملامتی جهان نجات دهد و روابط خود را هم با افغان‌ها خراب نکند، باید از این تصمیم خود منصرف شده و دارایی افغان‌ها را بدون قیدوشرط آزاد سازد، و دیگر از چنین اعمال تحریک‌کننده خودداری کند، که سبب بی‌اعتمادی بیش‌تر بین هر دو طرف می‌گردد.»

جو بایدن، رییس جمهور امریکا به تازگی یک فرمان اجرایی صادره کرده که براساس آن، از هفت میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در بانکی در نیویارک نگهداری می‌شد و پس از تسلط طالبان مسدود شد، ۳٫۵ میلیارد آن‌ خانواده‌های قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر پرداخت می‌‎شود.

این فرمان واکنش‌‌های منفی برخی از کشورها و نهادهای حقوق بشری را در پی داشته است.

این در حالی است که افغانستان در حال حاضر درگیر بحران بشری است و بیش از نیمی جمعیت کشور با گرسنگی مواجه‌اند.

طالبان: اگر امریکا از تصمیم‌اش منصرف نشود، پالیسی خود را تغییر می‌دهیم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد