متقی-به-سفیران-غربی-پرداخت-غرامت-ناعادلانه-است

وزیر خارجه طالبان در دیدار با سفیران کشورهای غربی گفته‌است که مصرف ذخایر ارزی افعانستان به عنوان کمک‌های بشردوستانه و غرامت به هیچ وجه برای آن‌ها قابل قبول نیست.

به گزارش افغان نیوز؛ امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان این مطلب را روز چهارشنبه (۲۷ دلو) در دیدار با سفیران ۱۶ کشور در قطر بیان کرده‌است.

وزارت خارجه طالبان با نشر اعلامیه‌ای نوشته که در این دیدار روی تحریم‌ها، پول‌های منجمد شده افغانستان، وضعیت بشری، اقتصادی، مسایل حقوق بشری، روابط دیپلماتیک، آموزش و پرداخت معاشات آموزگاران صحبت شده‌است.

وزارت خارجه طالبان در این نشست گفته‌است که مصرف ذخایر ارزی افغانستان به عنوان کمک‌های بشردوستانه و غرامت به هیچ وجه‌ برای حکومت قابل قبول نیست.

بر بنیاد اعلامیه، جان جانس؛ کاردار سفارت امریکا هم در این نشست گفته‌است که از گفته‌های جو بایدن در مورد تقسیم پول‌های منجمدشده افغانستان در رسانه‌ها تعبیر نادرست شده‌است. 

به گفته او، روی یک مکانیزم کار جریان دارد تا بخشی از این پول به بانک مرکزی داده شود و به عنوان ذخایر ارزی افغانستان از آن استفاده گردد.

این در حالی است که اخیرا گزارش‌ها درباره فرمان جو بایدن مبنی بر مصادره ۷ میلیارد دالر از دارایی ارزی افغانستان به عنوان غرامت به بازماندگان قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر و «کمک» به مردم افغانستان، واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخت. 

طالبان آن را «دزدی» توصیف کردند و سازمان‌های حقوق بشری هم از این تصمیم انتقاد کرده‌اند.

امریکا اما گفته که تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده دادگاه است و فرمان اجرایی بایدن در حال حاضر عملی نخواهد شد.

اعلامیه وزارت خارجه طالبان افزوده که در این دیدار همچنین در مورد نگرانی‌های امنیتی از جانب هیأت طالبان تعهد شده‌است که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نمی‌شود.

این در حالی است هیات طالبان در روزهای گذشته با نمایندگان اتحادیه اروپا و کشورهای خلیج فارس در دوحه گفتگو کرده‌است. 

طالبان در دیدار با نمایندگان اتحادیه اروپا تعهد کرده‌اند که تمام مکاتب و دانشگاه‌ها از سال نو تعلیمی به‌روی دانشجویان دختر و پسر بازگشایی خواهند شد.

متقی به سفیران غربی: پرداخت غرامت ناعادلانه است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد