طالبان-با-هیأتی-که-در-آن-علما-و-مردم-سهیم-نباشند،-گفتگو-نمی‌کنند

یکی از اعضای پیشین گروه طالبان می‌گوید: هیأت سیاسی این گروه در مذاکرات بین‌الافغانی با هیأت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان که در آن علما و مردم سهم نداشته باشند، گفتگو نخواهد کرد.

به گزارش افغان نیوز: سید اکبر آغا، عضو پیشین گروه طالبان در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز گفت که هیأت سیاسی گروه طالبان در مذاکرات بین‌الافغانی با هیأت حکومت افغانستان که تنها از سوی حکومت و جریان‌های سیاسی ایجاد شده باشد و به علما و مردم افغانستان نقش نداده باشد، گفتگو نخواهد کرد.

اکبر آغا به هیأت 15 نفری که روز گذشته نام‌های آنان از سوی ارگ رسانه‌ای شد، اشاره‌کرده و گفت؛ هیأتی را که آقای غنی ایجاد کرده بود، جریان‌های سیاسی و مردم افغانستان بر سر آن موافقت نداشتند، بنابراین هیأت سیاسی گروه طالبان با چنین هیأتی گفتگو نمی‌کند. زیرا هیأت یک‌جانبه که از سوی هر جناح به شمول اشرف غنی و هم‌تیمانش ایجاد شود، نمی‌تواند از مردم افغانستان نمایندگی نماید.

این عضو پیشین گروه طالبان افزود، هیأتی که از سوی دولت افغانستان ایجاد می‌شود، باید استقلال کامل داشته باشد و متأثر از خارجی‌ها نباشد.

در همین حال، امید میثم، معاون سخنگوی داکتر عبدالله عبدالله نیز گفت: « هیأت و فهرست افراد موجود در آن را که اشرف غنی و هم‌تیمانش اعلام کرد، برای تشکیل آن با جریان‌های سیاسی و سران دولت همه‌شمول مشورت صورت نگرفته و مورد توافق ما نیست».

آقای میثم افزود که رهبران دولت همه‌شمول با جریان‌ها و احزاب سیاسی روی یک هیأت همه شمول و فراگیر کار می‌کنند تا هیأتی را ایجاد نمایند که در آن همه‌ای مردم افغانستان خود را تصور نمایند و تخصص لازم مذاکره با گروه طالبان را نیز داشته باشد.

وی در مورد گفتگوهای رسانه‌ای مبنی بر اینکه اگر حکومت افغانستان نتواند یک هیأت مذاکره‌کننده همه شمول ایجاد نماید، دو هیأت از سوی اشرف غنی و داکتر عبدالله تشکیل و برای مذاکره با گروه طالبان فرستاده خواهند شد، اما فرستادن دو هیأت از جانب افغانستان منتفی و غیرعملی است و تلاش برای ایجاد هیأت فراگیر و همه شمول و همچنان با ظرفیت از سوی جریان‌های سیاسی و رییس دولت همه شمول جریان دارد.

میثم گفت که فرستادن هیأت یک‌جانبه از سوی هر طرفی که باشد و در آن توافق نظر تمام جناح‌ها و جریان‌های سیاسی نباشد، غیرممکن است. بنابراین، هیأت مذاکره‌کننده همه شمول و فراگیر باید ایجاد شود تا از یک‌سو توانایی و ظرفیت گفتگو با طالبان  را داشته باشد و از جانب دیگر نماینده صدای تمامی اقشار مردم افغانستان باشد.

این درحالی است که روز گذشته، ارگ ریاست جمهوری فهرست پانزده‌نفری هیأت مذاکره‌کننده حکومت را اعلام کرد که در آن چهار زن و یازده مرد شامل بود؛ اما احزاب و جریان‌های سیاسی به شمول داکتر عبدالله عبدالله با تشکیل این هیأت، مخالفت ورزیدند.

طالبان با هیأتی که در آن علما و مردم سهیم نباشند، گفتگو نمی‌کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد