طالبان-به-بهانه‌های-مختلف-بر-تداوم-جنگ-پافشاری-دارند

رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان می‌گوید که گروه طالبان از زمینه سازی و بهانه های غیر منطقی برای تداوم جنگ در کشور باید خود داری کند.

به گزارش افغان نیوز: سید ابراهیم عماد، رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان دیروز دوشنبه( 11، حمل ) طی یک کنفرانس خبری در کابل گفت که طالبان باید بجای بهانه‌گیری، هیئت مذاکره کننده شان‌را برای گفتگو های بین الافغانی معرفی کنند.

آقای عماد بیان کرد: زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان در عرصه پروسه صلح ناکام بوده و تاکنون نتوانسته اعتماد ملت را حاصل کند و این پروسه را به یک نیتجه مطلوب برساند.

رئیس جمعیت اسلامی افغانستان از رئیس جمهور غنی خواست که مطابق به شروط، جلوی هر نوع معامله گری، زورگویی و باج خواهی تیم مغلوب را بگیرد و در مقابل این پدیده های نو پیدا ایستادگی کند.

به گفته وی، در صورتی که جلو چنین کار گرفته نشود؛ هویت افغان ها، نظام جمهوری و دموکراسی به تمسخر گرفته خواهند شد.

پس از آن که طالبان از هیئت مذاکره کننده حکومت انتقاد کردند و گفتند که به دلیل همه شمول نبودن این هیئت با آن مذاکره نخواهند کرد. اکنون ارگ ریاست جمهوری در واکنش به این گفته ها، طالبان را به بهانه جویی در روند صلح متهم می‌سازد.

وحید عمر، مشاور رئیس جمهورغنی در امور روابط عامه می‌گوید،« خواست ما از طالبان این است که بهانه گیری نکنند، آخرین بهانۀ شان این بود که با هیاتی گفتگو می‌کنند تا از تمام اقشار افغانستان نمایندگی کند، هرچند که مربوط آنها نبود، اگر بهانه گیری کنیم ما هم می‌توانیم در ترکیب هیاتی که طالبان انتخاب می‌کنند، ملاحظاتی خواهیم داشت».

حکومت افغانستان هیئت مذاکره کننده‌اش را که 21 عضو دارد، همه شمول می‌داند و می‌گوید که فهرست این هیئت نهایی است و در آن تغییرات نخواهد آمد.

در همین حال، برخی از آگاهان سیاسی در واکنش به هیئت مذاکره کننده با طالبان می‌گویند که افراد این فهرست توانایی و شرایط گفتگو با طالبان را ندارند.

مصطفی نیازی، آگاه امور سیاسی در یک گفتگو به خبرنگار افغان نیوز، گفت: هئیتی که از سوی حکومت گماشته شده همه شمول نیست و جایگاه جوانان دراین زمینه مدنظر گرفته نشده است. همچنان این افراد توانایی لازم را برای مذاکره با طالبان ندارند.

این درحالی است که گروه طالبان از تشکیل هیئت مذاکره کننده از سوی حکومت افغانستان انتقاد نموده و گفته است که این هیئت همه شمول نیست و از مردم افغانستان نمایندگی کرده نمی‌تواند.

طالبان به بهانه‌های مختلف بر تداوم جنگ پافشاری دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد