طالبان-به-هیچ-نوع-نظم-جهانی-باور-ندارند

وزیر سرحدات، اقوام و قبایل کشور با اشاره به اینکه "طالبان به هیچ نوع نظم جهانی باور ندارند" گفت که هیات مذاکره کننده حکومت باید در آغاز دور دوم مذاکرات، روی تامین آتش‌بس تمرکز نماید.

به گزارش افغان نیوز: محب‌الله صمیم، وزیر سرحدات، اقوام و قبایل امروز( شنبه، ۱۳ جدی) در مراسم" خواست اکثریت خاموش افغانستان برای صلح" که از سوی "ائتلاف تفاهم و همبستگی ملی" برگزار شده بود، گفت که مردم افغانستان صلحی را می‌خواهد که در آن حقوق تمام اقوام، زنان و دست آوردهای ۲۰ سال گذشته حفظ گردد. 

آقای صمیم افزود که باید در کشور صلحی تامین شود که در آن نهادهای ملی و نظام جمهوریت حفظ گردد و ارزش‌های کنونی مانند آزادی بیان، حقوق زنان و فعالیت رسانه‌ها آسیب نبیند. 

وزیر سرحدات و قبایل از گروه طالبان خواست که خشونت‌ها، خون ریزی و حملات علیه مردم ملکی را متوقف کرده و دیگر مانع انکشاف و آموزش در کشور نشود. 
او تاکید کرد که گروه طالبان به هیچ نوع نظم جهانی باور ندارد و با اعمال خشونت‌بار خود مانع پیشرفت افغانستان از نظم جهانی شده است. 

عارف الکوزی، رییس ائتلاف تفاهم و همبستگی ملی در این مراسم گفت که در پروسه صلح باید آجنداهای متضاد و شخصی کنار گذاشته شود و آجندایی ملی ایجاد گردد؛ چون این آجنداهای متضاد به پروسه صلح آسیب می‌رساند. 

آقای الکوزی افزود که طالبان اراده‌ای برای به زمین گذاشتن سلاح ندارند و دست بیگانگان و همسایگان افغانستان نیز در این امور دخیل اند. بنابراین، باید یک کمیسیون سومی ایجاد گردد تا در صورت اختلاف میان هیات‌های مذاکره کننده حکومت و طالبان میانجی‌گری نماید. 

بااین‌حال، فوزیه کوفی، عضو هیات مذاکره کننده حکومت با طالبان روز پنج‌شنبه( ۱۱ جدی) گفت که هنوز برداشت واحد از پروسه صلح میان سیاسیون کشور وجود ندارد و اعضای این هیات در جریان مشوره با آنان درک کرده اند که افکار سیاسیون در راستای پروسه صلح از هم فاصله دارد.

طالبان به هیچ نوع نظم جهانی باور ندارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد