طالبان-جنایت-شان-را-به‌دلیل-فشارهای-بین‌المللی-نمی‌پذیرند

نیروهای امنیتی و دفاع کشور اعلام نموده اند که عدم پذیرش مسوولیت حمله مرگ‌بار بر شفاخانه دشت برچی کابل توسط گروه طالبان به دلیل افزایش فشار افکار عامه، نگرانی نهادهای ملی و بین‌المللی بوده است.

به گزارش افغان نیوز: نهادهای امنیتی افغانستان، دیروز شنبه(27، ثور) با نشر یک اعلامیه مشترک، با اشاره به حمله مرگ‌بار بر شفاخانه نسایی – ولادی دشت برچی، گفت: «تکذیب این جنایت از سوی گروه طالبان و عدم پذیرش حملات جنایت‌کارانه بر اهداف ملکی مؤید چند نکته‌ی مهم است که طالبان برای پوشاندن چهره کریه خود می‌خواهند انجام دهند.»

نهادهای امنیتی در این اعلامیه توضیح داده‌اند که عدم پذیرش مسوولیت حملات خونین اخیر توسط گروه طالبان به دلیل افزایش فشار افکار عامه، نگرانی نهادهای ملی و بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری بوده است.

روز سه‌شنبه هفته‌‌ای که گذشت افغانستان شاهد دو رویداد خونین و تروریستی بود. مهاجمان مسلح بر شفاخانه ۱۰۰ بستر دشت برچی حمله کردند که در نتیجه آن ۲۴ نفر کشته و ۱۶ نفر دیگر زخمی شدند. بیش‌تر قربانیان مادران در حال زایمان و نوزادان بودند. ساعتی پس از این یک حمله انتحاری در مراسم خاک‌سپاری در ننگرهار صورت گرفت که در آن نیز بیش از ۳۲ نفر کشته و بیش از ۶۰ نفر زخمی شدند.

چنان‌که نهادهای امنیتی اعلام کرده‌اند، مسوولیت حمله ننگرهار را گروه داعش برعهده گرفته است، اما هیچ گروهی تاکنون مسوولیت حمله بر شفاخانه‌ی برچی را بر عهده نگرفته است.

طالبان پس از این حمله تاکنون دو بار اعلامیه صادر کرده و گفته‌اند که در این حملات دست نداشته‌اند. این گروه حلقاتی در درون حکومت را به همکاری با سازمانده‌گان این حملات متهم کرده‌ است. طالبان اخیرا خواهان بررسی همه‌جانبه حمله بر شفاخانه دشت برچی شده‌اند.

با این حال، نهادهای امنیتی می‌گویند که انکار طالبان از نقش این گروه در حمله به شفاخانه دشت برچی، «ضعف و جبن» طالبان را نشان می‌دهد. این نهادها دلیل این ادعا را پذیرش مسوولیت حمله موتر بمب‌گذاری شده در ولایت پکتیا عنوان کرده‌اند که  یک روز پس از حمله کابل و ننگرهار صورت گرفت.

نهادهای امنیتی گفته‌اند؛ طالبان مسوولیت این حمله را به دلیل این‌که یک مرکز نظامی را هدف گرفته بود، پذیرفته‌اند، اما مسوولیت حمله‌ای که یک هدف غیرنظامی را نشانه رفته است، نپذیرفته‌اند.

در اعلامیه نهادهای امنیتی آمده است که طالبان حمله بر شفاخانه‌ها، مراکز مذهبی و صحت را جنایت می‌خوانند و به این ترتیب «خودشان» را در زمره‌ی جنایات‌کاران جنگی معرفی کرده‌اند.

نهادهای امنیتی گفته‌اند که گروه طالبان از روش «حمله و تکذیب» بر اهداف ملکی استفاده می‌کنند و این روش برای مردم افغانستان امری تازه نیست.

طالبان جنایت شان را به‌دلیل فشارهای بین‌المللی نمی‌پذیرند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد