طالبان-حذف-واژه-«دانشگاه»-قانونی-است

وزارت تحصیلات عالی طالبان حذف واژه «دانشگاه» از تابلوی دانشگاه بلخ را تایید کرده و می‌گوید که این کار بر اساس قانون صورت گرفته است.

به گزارش افغان نیوز؛ در روزهای اخیر تصاویری از نصب تابلوی جدید دانشگاه بلخ در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شد که در آن بر خلاف تابلوی قبلی واژه دانشگاه از آن برداشته شده و در عوض «پوهنتون» جایگزین شده است. کلمه انگلیسی (University) هم وجود دارد.

حذف واژه فارسی واکنش‌هایی گسترده‌ای در میان فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران و کاربران شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت. آنان این‌کار را به عنوان «فارسی‌ستیزی یاد کرده‌اند.

مسوولین تحصیلات عالی تحت رهبری طالبان گفته‌اند که تابلو توسط مسوولین خود دانشگاه تغییر داده شده و این کار مغایرتی با قانون ندارد.

احمد تقی سخنگوی وزارت تحصیلات عالی طالبان به بی‌بی‌سی گفته که تابلو توسط مسؤلان خود دانشگاه تغییر داده شده و این کار مغایرتی با قانون ندارد.

دانشگاه بلخ در سال ۱۹۸۶ تاسیس شد. تابلوی این دانشگاه، در زمان حاکمیت «دولت اسلامی» مجاهدین در نیمه اول دهه نود میلادی به زبان فارسی دانشگاه بلخ بود، اما با تسلط طالبان بر شهر مزارشریف در سال ۱۹۹۶، تابلو این دانشگاه، به زبان پشتو «د بلخ پوهنتون»  تغییر کرد.

در سال ۲۰۰۸ نصب تابلوی فارسی در دانشگاه بلخ منجر به درگیری دانشجویان و پولیس شد. اما سرانجام مقام‌های محلی تصمیم گرفتند، تابلویی جدیدی را به زبان‌های فارسی، پشتو و انگلیسی در این دانشگاه نصب کنند که چند روز پیش دوباره فارسی‌اش پایین آورده شد.

طالبان: حذف واژه «دانشگاه» قانونی است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد