ملا-هبت‌الله-به-طالبان-قوم‌پرستی-و-زبان‌پرستی-نکنید

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در پیامی به اعضا و مقام‌های امارت اسلامی توصیه کرده است که از گرایش‌های قومی، منطقه‌ای، زبانی و پارتی‌بازی پرهیز کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ در «هدایت‌نامه» ۱۴ ماده‌ای تازه رهبر طالبان که به زبان پشتو منتشر شده، «مجاهدین» دعوت به «عبادت، تقوا، عدالت، کمک به مردم مصبیت‌زده، پرهیز از کبر و غرور و شقاوت» شده‌اند.

در ماده هفتم آن آمده که «از قوم‌پرستی، منطقه‌پرستی، زبان‌پرستی و رفیق‌پرستی اکیدا پرهیز کنید». توصیه‌هایی نیز در مورد ایجاد فضای اعتماد میان افراد امارت کرده‌است.

رهبر طالبان همچنین بر «امر به معروف و نهی از منکر» تاکید کرده‌است. در دولت طالبان وزارتی اختصاصی برای «امر به معروف و نهی از منکر» ایجاد شده‌است و ماموران این وزارت موسوم به «محتسبان» در خیابان‌های کابل و شهرهای دیگر نظارت و مردم را به پیروی از دستورات دینی ترغیب می‌کنند.

در آخرین ماده «هدایت‌نامه» تازه رهبر طالبان بار دیگر تاکید شده که «از دخالت در امور یکدیگر جدا پرهیز کنید». با این حال مشخص نشده که آیا دخالت در امور دیگران از طریق تلاشی خانه به خانه و استفاده از «محتسبان» مجاز است یا خیر.

پیام رهبر طالبان در زمانی صادر می‌شود که اخیرا حذف واژه فارسی از تابلوی دانشگاه‌ بلخ و تغییر آن به پشتو و همچنین دستگیری و کشتار برخی افراد غیرنظامی در رسانه‌ها شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده دست به دست می‌شود. بنا به گزارش‌ها مسئولان طالبان همچنین اجازه برگزاری مراسم‌ بزرگداشت رهبران قومی را نداده‌اند.

از سوی دیگر، اخیرا ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی نشر شده که نشان می‌دهد افراد طالبان غیرنظامیان را پس از چند سؤال و جواب تیرباران می‌کنند. برخی از این ویدیوها مربوط به اوایل به قدرت‌رسیدن طالبان بوده که به تازگی نشر شده‌اند.

ملا هبت‌الله به طالبان: قوم‌پرستی و زبان‌پرستی نکنید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد